Tobakkssalgsregisteret og tobakksurrogaterAlle som selger tobakksvarer skal være registrert i tobakkssalgsregisteret og betale en tilsynsavgift Registrering og avregistrering i tobakkssalgsregisteret Alle som selger tobakksvarer må registrere seg i tobakkssalgsregisteret til Helsedirektoratet. Det gjelder også de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater. Hvis du skal slutte å selge tobakksvarer, må du avregistrere deg i tobakkssalgsregisteret. Les mer om hvordan du registrer og avregistrerer tobakksalg hos Helsedirektoratet. Kontroll av tobakkssalg Kommunen kontrollerer alle steder som selger tobakksvarer Vi ser blant annet etter at: opplysningene i tobakkssalgsregisteret stemmer med opplysningene på salgsstedet tobakksvarer ikke selges til personer under 18 år salgsstedet har en internkontroll som gir de ansatte god nok kunnskap om regelverket Les mer om internkontroll på Helsedirektorates sider under "Internkontroll § 5 (forskrift 13, 14, 15)" det ikke reklameres for tobakksvarer tobakksvarer ikke selges med rabatt eller gis bort varene er kjøpt fra en registrert grossist Tilsynsavgift Alle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen. Tilsynsavgiften for faste salgssteder er kr 5120,- i året (2023) For midlertidige salgssteder er tilsynsavgiften 1370,- kroner i året (2023) Retningslinjer og lover Regler for salg av tobakksvarer Tobakksskadeloven Tobakksalgsforskriften Sist endret 11.05.2023 14:57