Tobakkssalgsregisteret og tobakksurrogaterAlle som selger tobakksvarer skal være registrert i tobakkssalgsregisteret og betale en tilsynsavgiftRegistrering og avregistrering i tobakkssalgsregisteretAlle som selger tobakksvarer må registrere seg i tobakkssalgsregisteret til Helsedirektoratet.Det gjelder også de som selger e-sigaretter, gjenoppfyllingsbeholdere, urtebaserte røykeprodukter og andre tobakkssurrogater.Hvis du skal slutte å selge tobakksvarer, må du avregistrere deg i tobakkssalgsregisteret. Les mer om hvordan du registrer og avregistrerer tobakksalg hos Helsedirektoratet.Kontroll av tobakkssalgKommunen kontrollerer alle steder som selger tobakksvarer Vi ser blant annet etter at:opplysningene i tobakkssalgsregisteret stemmer med opplysningene på salgsstedettobakksvarer ikke selges til personer under 18 årsalgsstedet har en internkontroll som gir de ansatte god nok kunnskap om regelverketLes mer om internkontroll på Helsedirektorates sider under "Internkontroll § 5 (forskrift 13, 14, 15)" det ikke reklameres for tobakksvarertobakksvarer ikke selges med rabatt eller gis bortvarene er kjøpt fra en registrert grossistTilsynsavgiftAlle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen. Tilsynsavgiften for faste salgssteder er kr 5420,- i året (2024)For midlertidige salgssteder er tilsynsavgiften 1450,- kroner i året (2024) Retningslinjer og loverRegler for salg av tobakksvarerTobakksskadelovenTobakksalgsforskriften Sist endret 03.10.2024 14:22