Atlanten ungdomsskole - årets matredderklasse

Filippa, Solveig og Åsmund vant 10 000,- til trinnet sitt ved å lage Norges beste mat av råvarer reddet fra å bli kastet i søpla.

Årets matredderklasse

Det skjer utrolig mye bra i skolen i Kristiansund kommune for tiden. Denne uken ble Atlanten ungdomsskole kåret til Årets matredderklasse. Filippa, Solveig og Åsmund var i Oslo tidligere i mai og lagde to retters middag, hovedrett og dessert, der råvarene var utgått på dato eller passert “best før”.

folk auditorium innendørs - Klikk for stort bildeDa kunne de smile litt ekstra, disse tre som tok prisen Årets matredderklasse til Atlanten ungdomsskole, Solveig Ravnum Aspen, Filippa Heide Bunes og Åsmund Skar Gjøstøl. Endelig kunne de fortelle om opplevelsen i Oslo og resultatet av den. Ingunn Strand

Hva er en matredder?

Dette skriver Q-meieriene på sine hjemmesider om matredding:

“Det enkleste og beste vi alle kan gjøre for å bidra til et bedre miljø, er å spise opp maten vi kjøper. For å bidra til økt kunnskapsdeling i kampen mot matsvinn arrangerer vi hvert år Norges største matredderdag, og i 2021 lanserte vi et helt nytt gratis undervisningsopplegg for skoleelever på 9. trinn. Det er Qult å være en matredder!”

Hvordan kom matredding inn på Atlanten ungdomsskole?

Lærer i mat og helse ved Atlanten ungdomsskole, Runa Frantsen, tok kontakt med Mette Nygård Havre i “Spis opp maten” tidligere i år.  -Dette medførte at i en av undervisningsbolkene hadde vi “matredding” som tema og elevene fikk lage mat basert på mat som kanskje folk ville ha kastet. Her lærte elevene triks som å legge salat og grønnsaker i isvann, slik at de får tilbake noe av sin friskhet, i tillegg til at vi satte fokus på det å lukte og smake på råvarene før de blir kassert alternativt brukt, forklarer Runa videre.

For å ha det nevnt, har matredding vært et betydelig tema i Kristiansund kommune tidligere også. På Goma skoles SFO jobbet de iherdig med å redde frukt fra de lokale butikkene. Dette ga frukt og mellommåltider til alle elevene på Goma SFO i tillegg til at elevene fikk masse frukt i skoletiden også.

Undervisningsopplegg for 9.trinn

“Q har sammen med Mette Nygård Havre, kjent fra folkebevegelsen Spis opp maten laget et undervisningsopplegg for å løfte å løfte kunnskap og engasjement for matredding for elever og lærere å 9. trinn. Undervisningsopplegget er digitalt, og alt du trenger for å komme i gang finner du via hjemmesidene til Q”.

Kilde: Matredder - Q-meieriene

Sending i aulaen på Atlanten ungdomsskole

Aulaen ved Atlanten ungdomsskole var fylt opp av alle elevene både fra 8. og 9. trinn på matredderdagen 5.juni 2024. Alle skulle de se livestream hvem som ble kåret til årets matredderklasse. De hadde fått med seg at dette var ekstra spennende siden Atlanten ungdomsskole var en av de tre skolene som deltok i konkurransen i Oslo for en tid tilbake. Atlanten konkurrerte med Skogn barne og ungdomsskole fra Levanger og Haugeåsen ungdomsskole fra Fredrikstad.

folk auditorium innendørs - Klikk for stort bildeAulaen ved Atlanten ungdomsskole var full i dag av elever fra 8. og 9. trinn. De skulle se "live-stream" der tre av elevene fra Atlanten ungdomsskole konkurrerte med 2 andre skoler om å bli årets matredderklasse. Her ser vi fra selve visningen av streamen. Ingunn Strand

Vi fikk se en engasjert og dyktig gjeng som var opptatt av mat, og at mat kan brukes selv om tomatene er litt skrukkete og salaten dvask.

Direktør for Q-meieriene, Kristina Aasheim, snakket om at det er ungdommen vi skal satse på for å endre de voksnes vaner. Hun snakket også om hvor stor andel av maten som vi kjøper i butikken vi faktisk kaster. Det er store summer også i den enkeltes lille families budsjett.

Du kan se hele sendingen via denne linken til q-meiereienes hjemmeside.

Menyen fra Atlanten ungdomsskole

Filippa, Solveig og Åsmund lagde fritert kylling med asiatisk ris og pavolova med limecurd. De fikk gode tilbakemeldinger fra dommerne, smakte skikkelig asiatisk og den ene dommeren måtte ha mer og limecurd fikk kommentar som “prikken over i-en”. Samt at de fikk skryt av at de brukte gammelt brød til å lage lefsedeigen med.

Forberedselser

Elevene hadde jobbet en del på forhånd og tenkt ut en plan og meny som et utgangspunkt før de dro til Oslo. Filippa fortalte at de hadde fått oppgitt at de kom til å få en del frukt og grønt og da passet pavlova veldig godt inn der.

Imponert lærer

folk auditorium innendørs - Klikk for stort bildeI faget Mat og helse er det i år to lærere. Det er Runa Frantsen og Helge Strømshold Volckmar. Det var Runa som ble med elevene ned til Oslo for å delta i konkurransen. Ingunn Strand

Lærer Runa var med til Oslo da de skulle konkurrere mot de 2 andre skolene.

-Alt var nytt, de måtte være stille, da innspillingen foregikk hele tiden. Jeg er skikkelig imponert over at de beholdt roen og presterte så bra, smiler Runa.

-Dette var gøy. Vi hadde frihet til å lage hva vi ville, smiler Solveig og Filippa på vei ut til de andre med sjekken på 10 000,- kroner som de antakelig skal benytte til sosiale aktiviteter på trinnet. Vi vet ikke hva vi skal bruke pengene på ennå, smiler de, det må vi bli enige om.