Det har jeg aldri prøvd før, så det tror jeg sikkert jeg kan klare

Nytilsatt rektor ved Nordlandet ungdomsskole, er fascinert av Pippi Langstrømpe. Geir Farstad Pettersen har nemlig ikke vært rektor på ungdomsskoler tidligere, men har mange års erfaring fra rektorlivet på flere barneskoler i Oslo-området. Geir ser frem til livet som rektor for alle ungdommene på Nordlandet ungdomsskole.

Portrett av Geir Farstad Pettersen - Klikk for stort bildeGeir Farstad Pettersen er nytilsatt rektor ved Nordlandet ungdomsskole. Ingunn Strand

​De korte fakta

Navn: Geir Farstad Pettersen

Alder: 48

Utdannelse: Allmennlærer i bunn, master i skoleledelse fra BI. Variert erfaring Steinerskolen i 4 år

Nåværende jobb: Rektor ved Nordlandet ungdomsskole

Forrige jobb: Rektor ved Munkerud skole i Oslo

​Hvordan er du som leder?

Jeg er opptatt av å være både en relasjonsbasert og tillitsbasert leder. Det er viktig for meg å bygge et sterkt fotballag der vi spiller hverandre gode. Tillit skrives likt både forlengs og baklengs, jeg ser på tillit som noe som går begge veier. Skulle det komme brudd i tilliten, venter jeg ikke med å ta tak i det og motsatt forventer jeg også at andre gjør det samme andre veien, forklarer Geir. Det gjelder i alle sammenhenger og alle veier.

Jeg ser frem til å være med å bygge Kristiansundsskolen fremover, sammen med alle de andre som jobber i skolen her.

Tid sammen med alle på skolen

Jeg har vært så heldig at jeg ved oppstart har hatt anledning til å bruke mye tid sammen med alle, den korte måneden jeg har vært her på skolen. Dagene starter med en hilserunde på ansatte og elever. Jeg passer på å gå innom alle klassene før de starter dagen. Dette gjør jeg hver dag og ønsker å fortsette med det i fremtiden også. Denne runden gir meg en utrolig god oversikt over alle elevene og hvordan de har det i hverdagen, og bidrar til at jeg ser alle i hverdagen, beskriver Geir.

Mange elever hilser nå på rektor. De kan si hei rektor eller hei Geir, det er helt opp til den enkelte. At rektor går i gangene nok noe uvant for elevene, slik at det har tatt litt tid å få alle til å hilse på meg, forteller Geir. Jeg har også deltatt inne i alle klasser 3 ganger i løpet av denne måneden. Dette er utrolig viktig for meg som rektor at jeg kan være så tett på alle sammen. Under mine besøk i klasserommene ser jeg etter læringsmiljøet, den autorative klasseleder som er tydelige på krav og forventning med et varmt og godt elevsyn. Viktig at vi alle drar i samme retning sammen.

"Banking-time", bygge relasjon i fredstid er utrolig viktig. Da er det gjerne slik at vi er i posisjon for å løse de utfordringer som kan komme, sier Geir.

De ansatte sier de har et godt elevsyn, noe som jeg også opplever ute blant elevene. Jeg opplever at elevene har tillit til oss som jobber her. Vi snakker gjerne med elevene om saker de gjerne ikke snakker med sine foreldre om.

Søtis

Elevene her på skolen er gode på presentasjoner, de har høy sosial kapital. Og det er flere arrangementer som gjennomføres i løpet av året. Rett rundt hjørnet er NGP, der det er forestilling for de andre elevene først og så inviteres foreldre og søsken inn til arrangementet. For kort tid siden gikk årets Nyttårsball av stabelen. Der gikk jeg fra å være rektor til å bli kåret til "SØTIS". Jeg tar det som et veldig godt tegn at min tilstedeværelse blant elevene i det daglige er positiv og blir satt pris på.

Banking-time, bygge relasjon i fredstid, komme i posisjon når det oppstår krevende hendelser, er viktig understreker Geir.
 

Dette gikk ut via Visma skole til alle foreldre for 3 uker siden

Hei
Da har jeg startet opp som rektor på NUS og har blitt tatt imot på en fantastisk måte, av både elever og ansatte. Jeg ser at skolen har et godt læringsmiljø, er robust og er god på systematikk. Skolen har autorative voksne, som vil si at elevene møter tydelige voksne, med varme og som har et positivt elevsyn. Jeg er så heldig at jeg har fått være på besøk hos alle klasser to ganger denne uken, noe som har bekreftet dette.
 

Litt om meg: 
Jeg har jobbet i ca. 15 år som skoleleder og har master fra Bi i skoleledelse. Kunnskap er nøkkelen til utvikling av det samfunnet vi lever i. Vi vet ikke hva slags kunnskap dagens elever trenger i fremtidens arbeidsliv, men vi vet at de grunnleggende ferdighetene å lese, å skrive, å regne, å kunne uttrykke seg muntlig og å kunne bruke digitale verktøy, er ferdigheter man er avhengig av for å klare seg i et demokratisk samfunn. 
Jeg trives veldig godt etter bare en uke og gleder meg til samarbeide med foreldrene til NUS.
Mvh. Geir F. Pettersen

Hva er din ambisjon som rektor ved Nordlandet ungdomsskole?

Min ambisjon er at eleven skal bli opptatt av læring og læringsprosess, oppnå faglig gode resultater, lære hvordan du skal lære og lære for livet. Vi skal fange fremtiden i skolen, vi vet ikke hva slags kunnskap vi trenger i fremtiden, derfor er det å lære hvordan du skal lære så utrolig viktig.

Elevene skal evne å samarbeide på høyt nivå, oppleve et trygt og godt læringsmiljø, vi skal være et lag med profesjonelle som drar i samme retning. Jeg ønsker meg lærere som er stolte av å være lærer, de skal være stolt av profesjonen sin som lærer. Lærerne skal fange fremtiden, sier en engasjert rektor.

Hva går jobben din ut på?

Jobben min går ut på å drive utviklingsarbeid og justeringsarbeid, altså justere praksis på noen områder. Sammen med alle de som jobber her skal vi gi elevene muligheten til å lære for livet. Oppdragsforståelsen er viktig og vi skal ha fokus på fagfornyelsen. Måten vi skal jobbe på skal være godt fundert i forskningen. Som rektor skal jeg både passe økonomien i tillegg til at ansatte har en god arbeidsplass og at elevene lærer seg å lære.
 

Bilde av sitat fra Pippi - Klikk for stort bildeDet har jeg aldri prøvd før, så det tror jeg sikkert jeg kan klare - Pippi, Astrid Lindgren, 1969, er ett av mange sitater som er plassert rundt om på Nordlandet ungdomsskole. Ingunn Strand