God kommunikasjon som nøkkel til bedre helsetjenester
Kristiansund kommune arrangerte nylig en inspirerende fagdag i kommunikasjon for alle medarbeidere i hjemmetjenesten, med mål om å forbedre kommunikasjon på tvers av nivåer og styrke kvaliteten i helsetjenestene. Arrangementet, som fant sted 6. og 13. november 2024, samlet alle medarbeidere i hjemmetjenesten til en halv dag fylt med faglig påfyll og praktiske øvelser.
Juliane Gneist, Spesialist i klinisk allmensykepleie, sammen med Adriana Karlmats, spesialsykepleier/kreftsykepleier i forbindelse med at Hjemmetjenesten hadde fagdag der temaet var viktigheten av god kommunikasjon.
Ingunn Strand
Sentrale temaer og bidragsytere
Fagdagen dekket et bredt spekter av temaer innen kommunikasjon. Seniorrådgiver Reidun E. Helgheim Swan fra Pasient- og brukerombudet belyste hvordan svikt i kommunikasjon er en gjentagende årsak til alvorlige hendelser i helsetjenesten. Med statistikker og eksempler illustrerte hun hvor viktig det er at pasienter og pårørende både føler seg informert og hørt. Hun la vekt på at klare og tilgjengelige informasjonsrutiner kan forhindre unødvendige konflikter samt bygge tillit.
Aktiv lytting, anerkjennelse og oppsummering
Adriana Karlmats, spesialsykepleier i hjemmetjenesten, holdt et lærerikt innlegg om effektiv kommunikasjon, med fokus på både verbal og non-verbal dialog. Hun beskrev god kommunikasjon som evnen til å utveksle informasjon på en tydelig, forståelig og empatisk måte. Karlmats fremhevet viktigheten av aktiv lytting, anerkjennelse og oppsummering for å sikre at pasienter føler seg sett, hørt og forstått. Samtidig advarte hun om konsekvensene av dårlig kommunikasjon, som kan føre til lengre sykehusopphold og redusert tillit mellom pasient og helsepersonell.
-God kommunikasjon handler om å møte pasientens behov med respekt og tålmodighet, understreket hun.
Jeanette-Christin Hanneseth Størseth, spesialsykepleier ved Kristiansund og omegn legevakt, holdt en presentasjon om klinisk kommunikasjon med legevakten og bruk av ISBAR-metoden (en strukturert kommunikasjonsmodell). Hun understreket hvordan tidlig oppdagelse av forverrede tilstander, kombinert med presis kommunikasjon, kan redde liv.
Jaenette-Christin Hanneseth Størseth, spesialsykepleier ved Kristiansund og omegn legevakt fortalte om arbeidet de gjør på legevakten og legevaktssentralen. Hun forklarte også litt om hvordan de ønsker at de som ringer til legevakten skal forberede seg, FØR de ringer legevakten. Dette for at resultatet skal bli best og raskest mulig.
Ingunn Strand
Juliane Gneist, spesialist i klinisk allmennsykepleie og fagsykepleier ved hjemmetjenesten, satte søkelys på kommunikasjon på arbeidsplassen. Med praktiske råd som å være tydelig, unngå forsvarsposisjoner og fokusere på sak fremfor person, motiverte hun deltakerne til å styrke arbeidsmiljøet gjennom god dialog. Gruppene deltok også i case-trening, hvor de fikk øve på å løse utfordringer i kommunikasjon.
Kommunikasjon – en fellesnevner for pasientsikkerhet
Under fagdagen ble det tydelig at kommunikasjon er en avgjørende faktor for pasientsikkerhet. Ifølge Helgheim Swan, fra Pasient- og brukerombudet i Møre og Romsdal, har Norge de siste fem årene registrert nesten 3000 alvorlige skader som følge av kommunikasjonssvikt. Fagdagen ga deltakerne nyttige verktøy for å unngå slike situasjoner, blant annet ved å tilpasse språket etter mottakerens behov og sikre at informasjon blir forstått.
Reidun E. Helgheim Swan fra Pasient- og brukerombudet i Møre og Romsdal tok frem konsekvenser av svikt i kommunikasjon har å bety.
Ingunn Strand
Engasjerte deltakere og fremtidige tiltak
Med praktiske eksempler, interaktive øvelser og mulighet for refleksjon, ble fagdagen godt mottatt av deltakerne. Evalueringer viste at flere fant særlig verdi i øktene som kombinerte teori og praksis. Som en oppfølging av dagen planlegger kommunen å gjennomføre jevnlige kommunikasjonsworkshops og tilby kurs i spesifikke metoder som ISBAR.
Fagdagen i kommunikasjon er ett eksempel på Kristiansund kommunes satsing på å styrke kvaliteten i helsetjenestene. Gjennom samarbeid, faglig utvikling og en tydelig prioritering av kommunikasjon, tar kommunen viktige steg mot å gi innbyggerne tryggere og mer helhetlige tjenester.
"Å bli sett, hørt og forstått er grunnlaget for å gjøre hverandre gode på jobb," avsluttet Juliane Gneist, med et smil. "Sammen er vi best."
I arbeidet med produksjon av artikkelen har ChatGPT vært benyttet.
Juliane Gneist, Hildegun Flaten Frøseth og Adriana Karlmats har jobbet frem opplegget for fagdagen for Hjemmetjenesten. Alle medarbeidere i Hjemmetjenesten deltok og lærte om viktigheten av god kommunikasjon i arbeidshverdagen.
Ingunn Strand
Her er et bilde fra ett av de korte "skuespillene" som var en del av fagdagen. Her fikk deltakerne se 3 ulike scener, basert på krevende situasjoner som den enkelte medarbeider kan komme opp i. Deltakerne skulle så diskutere hvordan løse de problemstillinger som her ble presentert. Veldig god måte å ha utgangspunkt for gode diskusjoner i gruppene helt til slutt under fagdagen.
Ingunn Strand