Løsningsorienterte kokker

Over hele landet er det utfordringer med å skaffe nok poteter i disse dager. I Kristiansund kommune jobber det løsningsorienterte kokker som byr på fløtegratinerte poteter, potetmos, ris, pasta, byggryn og mer til de som får mat levert fra oss.

Mangel på poteter

Av ulike årsaker er det krevende å skaffe nok av råvaren poteter. Derfor lages det nå mat som inneholder mindre poteter fra Kristiansund felleskjøkken.

-Vi har utrolig dyktige kokker som lager gode og næringsrike middager til de som skal ha middag levert fra oss, smiler en energisk leder for Kristiansund felleskjøkken Kristina Solbakken Ildhusøy.

-Selv om det medfører ekstra arbeid for oss på kjøkkenet at vi ikke kan benytte poteter i så stor utstrekning som vi i utgangspunktet har på våre menyer, går dette veldig bra. Det er mer arbeid å lage fløtepoteter enn det er å koke vanlige poteter, smiler kokkene Birgit Visnes og Rita Hansen.

folk kjøkken storkjøkken - Klikk for stort bildeI dag lages det potetmos. Det er store kvanta råvarer som benyttes når det er mange hundre mennesker som skal ha middag fra felleskjøkkenet i Kristiansund. Det er kokkene Birgit Visnes og Rita Hansen som er på jobb i dag. Ingunn Strand

-Vi justerer menyene slik at middagene skal smake godt og råvarene passer sammen og det blir gode retter for de som skal ha våre middager servert, forteller Ildhusøy.

Hermetiske poteter

-Vi har tilgang til hermetiske poteter, som er hele, i terninger eller som er skivet. Disse blir blant annet til supper og fløtegratinerte poteter. Vi prioriterer at de som er hjemmeboende mottar hele poteter, forklarer Ildhusøy.

folk kjøkken storkjøkken - Klikk for stort bildeLeder for Kristiansund felleskjøkken Kristina Solbakken Ildhusøy viser frem pallen med hermetiske poteter. Disse kommer både som hele, i skiver og i treninger. Disse hermetiske potetene er fortsatt å få tak i, forteller Kristina. Ingunn Strand

Meny frem til august

Nå har lederen for Kristiansund felleskjøkken tatt inn i 6-ukersmenyen at det er lite poteter som kan benyttes fremover. Menyen har da blitt tilpasset den endrede tilgangen til poteter som råvare, slik at det lages gode middager med mindre poteter frem til tilgangen til råvaren poteter bedrer seg.

Middager som lages

Det er store kvanta mat som lages på felleskjøkkenet. 370 middager per dag tre dager i uken og 320 middager en dag i uken. I tillegg kommer flere lunsjer som også skal lages. Ildhusøy sier at forbruket av poteter per dag er opp i 90 kilo, når menyen er som den har vært før. -Men med så dyktige kokker som vi har går det utmerket å endre en del på menyene, slik at middagene ut til de som skal ha middag levert fra oss blir gode og næringsrike, avslutter Ildhusøy.

folk kjøkken storkjøkken - Klikk for stort bildeVikar Marcin Natan Malek er akkurat ferdig med å pakke inn middag som skal ut til ulike personer i kommunen. Ingunn Strand