Unge endringsskapere har bidratt til bærekraftig utvikling i regionen

Campus Kristiansund Internship Program: Gjennomføring av 25 prosjekter, alle med fokus på bærekraft, 19 kandidater fra 13 ulike land har bidratt til utviklingen av vår region de siste 2 årene.

Campus Kristiansund Internship Program, etablert i september 2022, har oppnådd betydelige resultater innen bærekraftig utvikling. Gjennom de to siste årene har programmet ikke bare rekruttert høyt utdannet kompetanse til regionen, men også styrket samarbeidet om FNs bærekraftsmål lokalt, regionalt og internasjonalt.

folk på scene - Klikk for stort bildeMaria Victoria Silva og Kwadwo Nketia Kumankuma Sarpong presenterte ett av sine prosjekter på Årskonferansen i Kristiansund. Ingunn Strand

Bærekraftig utvikling i fokus

Programmet, et samarbeid mellom Møre og Romsdal fylkeskommune og Kristiansund kommune, med NEAS og Sparebank1 Nordmøre som hovedsamarbeidspartnere, har hatt som mål å utvikle endringsskapere innen bærekraft. Ved å implementere bærekraftsindikatorer i daglig drift og strategisk planlegging, har Kristiansund kommune sammen med Møre og Romsdal fylkeskommune etablert seg som pionerer på området.

Internasjonal rekruttering styrker lokale initiativer

Gjennom å rekruttere unge fagfolk fra hele verden, har programmet bidratt til å styrke kunnskapsbasen i Møre og Romsdal. De unge profesjonelle har brakt med seg nye perspektiver, praksiser og impulser som har beriket regionen.

Ti unge fagfolk fra åtte forskjellige land

I programmet for det andre året deltok ti unge fagfolk fra åtte forskjellige land. Gjennom et åtte måneders kunnskapsprogram, har de forbedret sine ferdigheter og arbeidet på ulike bærekraftsprosjekter i både offentlig og privat sektor.

Innovasjon og initiativ fører til konkret handling

De unge profesjonelle har ved å ta initiativ og utfordre seg selv, skapt ny kunnskap og levert imponerende resultater. Prosjektene de har arbeidet med spenner over et bredt spekter av bærekraftsutfordringer, fra miljøvern til sosial rettferdighet.

folk på scene - Klikk for stort bildeKommunedirektør i Kristiansund kommune sammen med forkser i Kristiansund kommune snakket i sitt innelgg om hvordan navigere bærekraft i praksis. Kristiansund kommune var tidlig ute med å ta inn FNs bærekraftsmål i sitt planverk. Ingunn Strand

Avsluttende konferanse - Green Bridges

Deltakerne i programmet, ordfører, kommunedirektør, representanter fra Møre og Romsdal fylkeskommune, representanter fra Kristiansund kommune sammen med representanter fra regionens næringsliv var samlet for å markere at nok en gjennomføring av Campus Kristiansund Internship Program er ferdig.

Alle 12 prosjektene som dette årets internship kandidater har jobbet med ble presentert med hvorfor, hva, hvordan, resultater og påvirkning ble utdypet. Til slutt kom en anbefaling fra prosjektenes deltakere i forhold til hva som kan være mulige fremtidige handlinger.

Både NEAS og NIBIO trakk trakk i sine innlegg frem det gode arbeidet som har vært lagt ned og den positive påvirkningen det har vært å ha unge, høyt utdannede internasjonale mennesker til å jobbe på sine bærekraftsprosjekter.

folk på scene - Klikk for stort bildeHanne Nedal og Kristin Wiik, fra NEAS, presenterte sin gode opplevelse med å ha jobbet tett med internshipprogrammet. Ingunn Strand

Deltakerne på Campus Kristiansund Internship Program har beriket både lokalsamfunnet og regionen som helhet. Deres innsats har ikke bare fremmet bærekraftig utvikling, men også lagt grunnlaget for fortsatt samarbeid og innovasjon i årene som kommer.

Du kan lese hele den avsluttende rapporten via denne linken. (PDF, 3 MB)

Rapporter fra individuelle prosjekter:

dame på scene - Klikk for stort bildeUnni Støbet LAndet fra NIBIO snakket om forskning for bærekraft. Hun fortalte også at samarbeidet med denne gjengen har vært utrolig bra. Ingunn Strand