Verdens overdosedag 31.august 2023

Velkommen til Markering av verdens overdosedag 31.august 2023. I Kristiansund finner markeringen sted ved ved Kirkelandet kirke.

folk utendørs gress kirke - Klikk for stort bildeVerdens overdosedag som er 31.august markeres ved Kirkelandet kirke 31.agust fra klokken 1200 til klokken 1400. Lille Andersen, Frivilligsentralen, Ane Martine Høghaug Rosvoll, Kristiansund kommune og Morten Sivertsen, Averøy kommune, jobber nå med planleggingen av dagen. Ingunn Strand

Verdens overdosedag

Markering av Verdens overdosedag den 31. august er for å sette fokus på overdoseutfordringen, vise respekt overfor dem som har dødd av overdose, samt deres pårørende. Markeringen er også for å formidle kunnskap knyttet til overdoseforebygging og bevisstgjøre alle om denne samfunnsutfordringen. Dagen arrangeres rundt om i verden, også i Norge og Kristiansund.

Kilde: https://www.helsedirektoratet.no/

Markeringen i Kristiansund

Planlegging og gjennomføring av denne markeringen er et samarbeidsprosjekt mellom Enhet for psykisk helse og rus i Averøy og Kristiansund, Kristiansund Frivilligsentral og Kirken i Kristiansund.

Alle inviteres til denne markeringen enten du er innbygger, pårørende, rusavhengig eller en som jobber med ulike problemstillinger knyttet til rus og overdoser.

Ved Kirkelandet kirke vil du møte Røde Kors, flere fra Frivilligsentralen, Enhet for psykisk helse og rus i kommunen vil være tilstede og de stiller mange fra Tempokjelleren. Du vil kunne lære bruk av "motgift" ved en eventuell overdose hos noen du er i nærheten av og møte andre og lære mer om temaet overdose og tilknyttede utfordringer.

Program med deltakere denne dagen:

• Presentasjon av tilbudene i Enhet psykisk helse og rus Kristiansund og Averøy
  • Informasjon om rent brukerutstyr, utdeling av Nalokson og overdosekort
  • Røde kors vil gi en opplæring i førstehjelp/kameratredning ved overdoser
  • Informasjon fra
  • KBK gatelag
  • Kristiansund golfklubb
  • Fellowman Kristiansund
  • Kristiansund frivillighetsentral
  • ROP-teamet ved psykiatrisk poliklinikk
  • Molde behandlingsenter ved LAR Kristiansund
  • Tyrilisenteret i Molde
  • Det vil bli musikkinnslag fra kantor i kirken med gjester kl 1300.

Det er åpen kirke. Den som vil kan gå inn og tenne lys.

Alle er hjertelig velkomne til å markere dagen sammen med oss.

Sted: Uteområdet ved Kirkelandet kirke kl 1200-1400.

Pårørendekveld

I samarbeid med psykisk helse og rus i Kristiansund og Averøy, og Kristiansund frivillighetsentral blir det egen pårørendekveld kl 1800-2000 torsdag 31.08.23 i frivillighetssentralens lokaler.

Tema for kvelden: Å være pårørende til en med rusavhengighet.

Portrett av Eva Lervåg - Klikk for stort bildeEva Lervåg viser her frem nalokson, som er et hjelpemiddel ved overdose. Ingunn Strand