Send sikker digital post

Kristiansund kommune benytter tjenesten eDialog, slik at du som innbygger kan sende elektronisk post til kommunen via en sikker kanal. Med edialog kan du sende dokumenter unntatt offentlighet. 

Du skal ikke bruke eDialog hvis

  • Henvendelsen gjelder enkle spørsmål som ikke skal journalføres hos oss. Da kan du i stedet sende e-post til postmottak@kristiansund.kommune.no. Henvendelser som inneholder personsensitive og taushetsbelagte opplysninger, skal ikke sendes som e-post.
  • Kommunen har elektroniske skjemaer til formålet, for eksempel søknad om barnehageplass, søknad om stilling med mer.
    Du finner en oversikt over alle våre skjema her: 
    Skjema - Kristiansund kommune

Slik bruker du eDialog

  1. Trykk på en av lenkene over, og velg den mottakeren du vil sende digital post til.
  2. Logg deg inn ved hjelp av ID-porten
  3. Fyll ut skjemaet og last inn eventuelle vedlegg som pdf-filer.

Slik fyller du ut skjemaet

  • Velg om du er privatperson/innbygger eller om du representerer en virksomhet.
  • Obligatoriske felt er merket med *.
  • I tittelfeltet er det fint om du oppgir saksnummeret ditt hvis du sender oss noe i forbindelse med en sak som allerede pågår, for eksempel 19/777.
  • Gi en god beskrivelse av det du sender inn. Hvis du sender med vedlegg, legges det du skriver i kommentarfeltet inn som vedlegg til forsendelsen din i sak- og arkivsystemet vårt.
  • Når du klikker på Send forsendelse, blir brevet ditt kryptert og sendt direkte inn i kommunens sak- og arkivsystem.
  • Du får kvittering med referansenummer på e-post.