Kriseledelsen

Når det oppstår en krisesituasjon skal kommune være i stand til raskt å iverksette nødvendige tiltak for å beskytte befolkningen, og raskest mulig bringe kommunen tilbake til normalsituasjonen.

Hvem er med i kriseledelsen i Kristiansund kommune?

  • Ordfører
  • Kommunedirektør
  • Kommunalsjefer
  • Rådgiver kommunikasjon
  • Personalsjef
  • Sekretariat
  • Representant fra frivillige
  • Beredskapsleder
  • IKT
  • Politi

Hvilke oppgaver har kriseledelsen?

  • Innhente opplysninger om situasjonen i kommunen
  • Treffe vedtak om tiltak for å hindre/redusere skader på personer, miljø og materielle verdier
  • Prioritere ressurser 
  • Holde kontakt med LRS (lokal redningssentral) eventuelt skadestedsleder
  • Utarbeide og sende informasjon til innbyggerne og media
  • Rapportere til Statsforvalter