Bedre læringsmiljø
Prosjektet vi jobber med er «Tilpasset barnehagetilbud i et tverrfaglig perspektiv» og handler om inkludering, tidlig innsats og endringer av det spesialpedagogiske tilbudet til barn i førskolealder. Prosjektet er nå utvidet og tilpasset til også å gjelde for to av våre barneskoler, Dale barneskole og Innlandet skole.
Skyggepraksis - erfare hvordan andre jobber med de unge
Siden flere land har samme utfordringer, beriker den internasjonale dimensjonen vår praksis. Andre land kan gi oss nye perspektiv som vi kan jobbe videre med. Da vi gjennomførte skyggepraksis høsten 2022 fikk vi noe å tenke videre på når det gjelder:
- Hjernens behov for hvile
- Mat som middel for konsentrasjon og sosial utjevning
- Betydningen av bevegelse når barn oppleves svært aktive
- Normalitetsbegrepet
- Pedagogrollen
- Dette er noe vi ser frem til å jobbe videre med både i det daglige, men også med mer skyggepraksis til både Sverige og Spania denne, våren forteller enhetsleder for PPT, Caroline Kvistnes.
I et tverrfaglig samarbeid mellom barnehagene, opplæringstjenesten, PPT samt to barneskoler skal ulike problemstillinger belyses.
Internasjonalisering i Kristiansund
Rektor ved Dale barneskole Knut Einar Olsen forteller at de har blitt kontaktet av en skole i Taranto, helt syd i Italia, som ønsker å lære av oss. De kommer på besøk nå i vår og skal lære av hvordan vi jobber med undervisning ute. Det er både voksne og barn som skal komme og vi er godt i gang med planleggingen av oppholdet de skal ha hos oss. Jeg opplever at barna som skal få jevnaldrende på besøk, gleder seg spesielt mye.
-Jeg er opptatt av å lære av beste praksis både lokalt og internasjonalt. Dette er begrunnelsen for at vi også ønsker å bli med i opplegget som nå etableres rundt ERASMUS+ her i kommunen. Vi har også blitt tatt opp i en gruppe hos Nordmøre og Romsdal Friluftsråd, der vi skal kurses i god læring om friluftsliv, fortsetter Knut Einar.
Inkluderende undervisning
Som på Dale barneskole er de opptatt av god og inkluderende undervisning på Innlandet barneskole. Inspektør Frantz Terje Gregersen ved Innlandet skole trekker frem forskningen til Thomas Norddal fra 2018 som konkluderer med at spesialundervisningen som har vært praksis ikke har noen ønsket effekt. -Vi må gjennomføre en undervisning som inkluderer alle på alle nivå. Det krever at vi gir "rike" oppgaver sier Frantz. En "rik" oppgave betyr at elever på alle nivå har utbytte av den, uansett evner de har, forklarer han videre.
Skolenes deltakelse i ERASMUS+
Både rektor Knut Einar Olsen og inspektør Frantz Terje Gregersen ser veldig frem til å delta i ERASMUS+ for å kunne bidra enda mer til å utvikle en bedre skole for sine elever.
Ønskede mål med deltakelsen:
- Barna skal oppleve mer inkludering og fellesskap
- Forbedring av læringsmiljøet ved at barna skal oppleve mestring, utforsking og kreativitet
- Forbedring av læringsmiljøet ved at barna skal oppleve å medvirke i eget liv
- Forbedring av læringsmiljøet ved at barna får jobbe mer med dybdelæring
Via denne linken kan du lese mer om ERASMUS+ og Kristiansund kommune