ERASMUS+ og Kristiansund kommune

Oppvekst skal hente lærdom fra andre europeiske land og andre europeiske land skal komme på besøk til oss i Kristiansund for å lære av oss. Dette er mulig gjennom midler fra ERASMUS+, der Kristiansund kommune nå er akkreditert for en femårsperiode. I løpet av kort tid vil vi vite størrelsen på årets tildeling. Og vi håper på et lite millionbeløp.

Portrett dame - Klikk for stort bildeEnhetsleder for kommunale barnehager og Opplæringstjenesten Elin Mari Strømsholm

ERASMUS+

Erasmus+ er EU-programmet som støtter utdannelse, opplæring, ungdom og sport i Europa. Budsjettet er på 26.2 milliarder EURO. 2021-2027 programmet har sterkt fokus på sosial inkludering, grønne og digitale overganger og å fremme unge menneskers deltakelse i et demokratisk fellesskap.

Dette programmet har nå Kristiansund kommune blitt en del av, som en av veldig få norske kommuner så langt. Barnehager og skoler har fått tildelt midler, men som kommune er vi av de få som er tildelt midler.

Søknad om midler

Søknad ble sendt i 2020 og søknaden ble innvilget samme år. Arbeidet ble utsatt grunnet pandemien og startet opp igjen i 2022. Det har vært gjennomført to opphold i 2022 og det skal gjennomføres to opphold våren 2023. Dette finansieres av midler fra den første søknaden. Nå er det sendt en ny søknad som har medført at vi vet at vi får midler de 5 neste årene uten en ny søknadsrunde.

Tildeling av midler

Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse skriver i vedtak til Kristiansund kommune i januar i år: «På grunnlag av vår vurdering av søknaden deres, tildeles Kristiansund kommune en akkreditering innen Skole og barnehage i Erasmus+. …Akkrediteringen gjelder for perioden 01.02.23 – 31.12.2027.»

Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse mottok 65 søknader om akkreditering innen skolesektoren. Av disse er det 7 kommuner som er blitt akkreditert.

Konsortium

Vi utgjør et konsortium som betyr at vi er flere enheter som er sammen om søknaden. I tillegg kan vi innlemme flere innenfor skole og barnehage (kommunale barnehager). De er da forpliktet til å jobbe ut fra målsettingen i opprinnelig søknad, forklarer enhetsleder Elin Mari Strømsholm.

Utvikling innenfor oppvekstsektoren

Disse midlene gir oss mer kunnskap om hva som er best for den oppvoksende slekt, ved at vi får mulighet til å lære av andre land hvordan de jobber med å skape best mulig forhold for de unge. I tillegg gir det våre medarbeidere mulighet til egen utvikling og læring på arbeidsplassen innenfor feltet de er opptatt av. Vi skaper en attraktiv arbeidsplass ved at vi stadig jobber med utvikling innenfor faget vårt, utdyper Elin Mari Strømsholm.

Du kan lese mer om de to oppholdene vi gjennomførte i 2022 via våre hjemmesider.

Hva betyr dette for våre barn og unge i Kristiansund?

Jo dette betyr at vi er en tydelig samfunnsbygger som bidrar til utvikling og vekst både for den oppvoksende slekt og for de som jobber i denne sektoren.

-Helt konkret betyr det at vi har tatt med oss betydningen av hvile inn i hverdagen. Ikke nødvendigvis å sove, men at det er viktig med en hvilepause for alle midt på dagen, ikke bare for de yngste. I tillegg ser vi på viktigheten av pedagogrollen. I Finland var det eksempler på hvordan pedagogen brukte sin kompetanse mer i arbeidet med grupper av barn som hadde behov for ekstra støtte. I samarbeid med pedagogene kan vi komme frem til hvordan de kan jobbe på en litt annen måte i hverdagen. Dette så at vi var utrolig effektfullt da vi var på skyggeparaksis i fjor, forteller en engasjert Elin Mari.

-Og vi ser frem til mer skyggepraksis og gjenbesøk. Det er allerede gjennomført gjenbesøk fra Sverige og om kort tid kommer både voksne og barn hit til oss i Kristiansund for å se på hvordan vi jobber, fortsetter hun.

Du kan lese mer om hvilke muligheter vi ser fremover fordi vi har blitt akreditert inn i ERASMUS+ via våre hjemmesider.