Ny handlingsplan mot vold i nære relasjoner

Nordmørskommunene Averøy, Kristiansund, Aure, Tingvoll og Smøla har sammen utarbeidet en interkommunal handlingsplan for å styrke kommunenes evne til å forebygge, avdekke og avverge vold i nære relasjoner. Målet med handlingsplanen er å sette fokus på vold i nære relasjoner og å sikre nødvendig og koordinert hjelp.

Forelesning fra Politiet i forbindelse med fagdag om vold i nære relasjoner. Foreleser er en kvinne ikledd rosa genser. Prosjektor viser lysbilde med teksten Forebygging av partner- og æresrelatert vold. - Klikk for stort bildePolitiet var en av foreleserne på fagdag i forbindelse med plan mot vold i nære relasjoner.

Handlingsplanen skal fungere som et viktig verktøy for å styrke kommunenes evne og kompetanse til å forebygge, avdekke og avverge denne voldsformen. Handlingsplanen er vedtatt i alle de fem kommunenes kommune- og bystyrer, og det har vært arrangert to vellykkede fagdager med temaet i fokus.

Grundig forarbeid.

Handlingsplanen ligger publisert på hver kommune sin hjemmeside, og har en planperiode fra 2023 til 2027.

Planen er utarbeidet gjennom et interkommunalt samarbeid og tar utgangspunkt i nasjonale føringer. Den skal gi kommunene en felles retning for deres arbeid mot vold i nære relasjoner.

Planen ble utformet gjennom et grundig forarbeid bestående av blant annet 7 heldagsmøter i arbeidsgruppen og lokalpolitisk behandling. Regionalt kompetansesenter for Vold og Traumatisk Stress (RVTS) har bidratt med prosessveiledning og kompetanse.

Du finner handlingsplanen på Kristiansund kommune sine sider her.