Gjennom bypakken samarbeider de tre offentlige veieierne om å utvikle et effektivt, trygt og miljøvennlig transportsystem for Kristiansund. Det skal bli bedre og mer attraktivt å sykle, gå og reise kollektivt, samtidig som det skal være gode veger for de som kjører bil.
Ikke bare innfartsvei
- Det var veldig nyttig for alle parter se på alle små og store prosjekt i bypakken sammen. Alle har et forhold til ny innfartsvei. Nå har vi også fått sett alt vi skal gjøre for at det skal bli bedre å gå, sykle og reise kollektivt og hvordan det henger sammen med utviklingen i hele byen de neste årene, som for eksempel Campus, Normoria og nye skoler på Goma og i Omsundet, sier varaordfører Berit Frey, som leder styringsgruppa for Bypakke Kristiansund.
Trine Daae Gorseth er prosjektleder i Kristiansund kommune og orienterte om arbeidet med reguleringsplanen for ny skole på Goma.
Bypakken består av en rekke små og store prosjekt:
- Rv. 70 Rensvik
- Undergang ved Rensvik samfunnshus
- Rundkjøring og gang- og sykkelveibru i Rensvikkrysset
- Gang- og sykkelveibru på Rensvikholmen
- Rv. 70 Vikansvingen-Kontrollplassen
- Rv. 70 Goma
- Rundkjøring og undergang Trollsvingen/Røsslyngveien
- Kollektivfelt/sambruksfelt på rv. 70
- Kollektivtiltak på fylkesveinettet, inkludert utbedring av en rekke busstopp
- Byutviklingstiltak på kommunale veier
- Skal knytte riksveiprosjektene og de kommunale veiene sammen og optimalisere effekten av dem
- Tilrettelegge for de som går, sykler og reiser kollektivt
- Mange mindre tiltak med stor effekt på Kirkelandet, Gomalandet, Nordlandet og nordre del av Freiøya
Du kan lese mer om prosjektene Rv. 70 Rensvik, Rv. 70 Vikansvingen-Kontrollplassen og Rv. 70 Goma på Vegvesnet sine sider.
Du kan lese om de kommunale byutviklingstiltakene her.
Enhetsleder for kommunalteknikk Vidar Dyrnes i Kristiansund kommune og prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen orienterer om planene for rundkjøring og undergang for Trollsvingen /Røsslyngveien og tilknyttingen til dagens veinett.
Framdrift
Før sommeren-2023:
Innholdet i Bypakke Kristiansund, rekkefølgen på prosjektene og bompengetakster skal behandles i bystyret og fylkestinget.
Høsten-2023:
Alle bompengeprosjekt skal ha ekstern kvalitetssikring (KS2) av styringsgrunnlag og kostnadsoverslag før de kan behandles i Stortinget. Det er Finansdepartementet som er ansvarlig for dette og kvalitetssikringen gjennomføres av et eksternt konsulentmiljø. Prosessen tar vanligvis rundt seks måneder.
Våren-2024:
Statens vegvesen lager utkast til bompengeproposisjon når KS2 er godkjent. Denne blir sendt Samferdselsdepartementet for behandling. Det er mål at Stortinget behandler bompengeproposisjonen før sommerferien 2024.
Høst/vinter-2024:
Byggestart på de første prosjektene og oppstart bompengeinnkreving.