Samarbeider om bypakke i Kristiansund

Fredag 16. desember var representanter fra Kristiansund kommune, Møre og Romsdal fylkeskommune og Statens vegvesen hadde felles befaring for å bli kjent med hverandres prosjekter i Bypakke Kristiansund.

En person i gul refleksjakke og 12 personer med rød vegvesnet refleksvest står på en snødekket parkeringsplass, en mann i rød refleksvest snakker til de andre og peker på en karttegning han viser frem. - Klikk for stort bildeProsjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen orienterte om status for ny rv. 70 fra Vikansvingen til Kontrollplassen, mens enhetsleder for kommunalteknikk Vidar Dyrnes i Kristiansund kommune fortalte om flere mindre tiltak som skal gjøre det lettere å gå og reise kollektivt til og fra Løkkemyra.

Gjennom bypakken samarbeider de tre offentlige veieierne om å utvikle et effektivt, trygt og miljøvennlig transportsystem for Kristiansund. Det skal bli bedre og mer attraktivt å sykle, gå og reise kollektivt, samtidig som det skal være gode veger for de som kjører bil.

Ikke bare innfartsvei

- Det var veldig nyttig for alle parter se på alle små og store prosjekt i bypakken sammen. Alle har et forhold til ny innfartsvei. Nå har vi også fått sett alt vi skal gjøre for at det skal bli bedre å gå, sykle og reise kollektivt og hvordan det henger sammen med utviklingen i hele byen de neste årene, som for eksempel Campus, Normoria og nye skoler på Goma og i Omsundet, sier varaordfører Berit Frey, som leder styringsgruppa for Bypakke Kristiansund.

En kort dame i gul refleksjakke viser fire mannfolk og varaordfører Berit Frey iført rød refleksvest noen ark som hun forklarer. I bakgrunnen står tre parkerte busser - Klikk for stort bildeTrine Daae Gorseth er prosjektleder i Kristiansund kommune og orienterte om arbeidet med reguleringsplanen for ny skole på Goma.

Bypakken består av en rekke små og store prosjekt:

• Rv. 70 Rensvik
    • Undergang ved Rensvik samfunnshus
    • Rundkjøring og gang- og sykkelveibru i Rensvikkrysset
    • Gang- og sykkelveibru på Rensvikholmen
  • Rv. 70 Vikansvingen-Kontrollplassen
  • Rv. 70 Goma
    • Rundkjøring og undergang Trollsvingen/Røsslyngveien
    • Kollektivfelt/sambruksfelt på rv. 70
  • Kollektivtiltak på fylkesveinettet, inkludert utbedring av en rekke busstopp
  • Byutviklingstiltak på kommunale veier
    • Skal knytte riksveiprosjektene og de kommunale veiene sammen og optimalisere effekten av dem
    • Tilrettelegge for de som går, sykler og reiser kollektivt
    • Mange mindre tiltak med stor effekt på Kirkelandet, Gomalandet, Nordlandet og nordre del av Freiøya

Du kan lese mer om prosjektene Rv. 70 Rensvik, Rv. 70 Vikansvingen-Kontrollplassen og Rv. 70 Goma på Vegvesnet sine sider.

Du kan lese om de kommunale byutviklingstiltakene her.

Syv personer står ute å hører på en mann som snakker og peker til den blå gangbrua på Goma. Alle har på rød refleksvest. - Klikk for stort bildeEnhetsleder for kommunalteknikk Vidar Dyrnes i Kristiansund kommune og prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen orienterer om planene for rundkjøring og undergang for Trollsvingen /Røsslyngveien og tilknyttingen til dagens veinett.

Framdrift

Før sommeren-2023:

Innholdet i Bypakke Kristiansund, rekkefølgen på prosjektene og bompengetakster skal behandles i bystyret og fylkestinget.

Høsten-2023:

Alle bompengeprosjekt skal ha ekstern kvalitetssikring (KS2) av styringsgrunnlag og kostnadsoverslag før de kan behandles i Stortinget. Det er Finansdepartementet som er ansvarlig for dette og kvalitetssikringen gjennomføres av et eksternt konsulentmiljø. Prosessen tar vanligvis rundt seks måneder.

Våren-2024:

Statens vegvesen lager utkast til bompengeproposisjon når KS2 er godkjent. Denne blir sendt Samferdselsdepartementet for behandling. Det er mål at Stortinget behandler bompengeproposisjonen før sommerferien 2024.

Høst/vinter-2024:

Byggestart på de første prosjektene og oppstart bompengeinnkreving.