Sundbåtvesenet åpner turistkontor i Kristiansund

Kristiansund kommunale Sundbåtvesen (KKS) er godt i gang med etableringen av turistkontor i Hauggata.2 i Kaibakken. Daglig leder Arild Dybå-Eidem forteller at kontoret blir et utadrettet turistkontor, samlokalisert med KKS sin virksomhet og at de ser stort potensiale til å bruke lokalet til virksomhet som komplementerer de andre informasjons- og tjenestetilbudene i kommunen. 

Vi i KKS gleder oss til å ta fatt på denne jobben, både med tanke på innhold og utvikling. Vi mener dette vil gjøre kommunen bedre rustet for fremtidens vekst innen turisme. Reiseliv og turisme er spådd å være den raskest voksende næringen i Møre og Romsdal de neste årene, og det faller rett inn i vår virksomhet med KKS Gripruta. Derfor gleder vi oss til å gjøre dette sammen med vår eier, Kristiansund kommune. – Daglig leder Arild Dybå-Eidem

Åpningstid kommer

Frem mot åpning skal KKS jobbe med innholdet som skal være i kontoret, og dato for åpning kommer etter hvert. Planen er å kontinuerlig videreutvikle turistkontoret slik at det blir et så bra tilbud som mulig for byen, dens befolkning og turistene. 

Lokalet er blitt pusset opp med bedre belysning og andre forbedringer for å sette det til dagens standard og arbeidsmiljø. Blant annet så er inngangen nå universelt utformet, det er installert nødvendige sikkerhetssystemer og inventaret er lagt til rette slik at lokalet skal være et utstillingsvindu for kommunen. 

Det er veldig viktig for KKS at alle skal kunne komme innom, og at det er et lokale som inviterer folk inn. 

Utvidelse av Sundbåten sitt informasjonsarbeid

Sundbåten har i alle år tilbydd informasjon og tjenester knyttet til KKS Sundbåten, KKS Griprita og reiselivet om bord. Dette blir nå en separat tjeneste som blir en del av turistkontoret, noe som vil bedre kvaliteten og dekke turistinformasjonsbehovet. Det vil også bli ulike produkter til salgs i lokalet. 

Dybå-Eidem forteller at: KKS skal ikke drive med tjenester som ivaretas av Servicetorget og andre enheter i kommunen. Derimot ligger det et betydelig potensial til å bruke lokalet til ulike formål, som vi vil jobbe med å avklare i tiden som kommer. 

KKS har en ambisjon om at turistkontoret skal være svært synlige i bybildet, både med beliggenhet og tilgjengelighet. De ønsker at lokalet skal være en plass hvor du kan komme innom for samtaler, veiledning og annet som relaterer seg til lokalt reiseliv og reiselivsopplevelser. Men turistkontoret skal ikke være et reisebyrå. Samtidig ønsker de å skape synergier for befolkningen, næringslivet og reiselivet. De har også ambisjoner om å gjøre lokalhistorie tilgjengelig for barn og ungdom i barnehage og skolealder, der kommunen har et historisk ansvar. 

Bemanning

Lokalet blir bemannet av flere grupper: 

  • Først er ansatte fra KKS, inkludert daglig leder. 
  • Siden 2021 har KKS også vært en del av Prosjekt Reiseliv i regi av Møre og Romsdal fylkeskommune, som betyr at de er en fullt ut godkjent og sertifisert opplæringsbedrift innen Salg, Service og Reiseliv. 
  • Fra og med 2. januar 2024 har de en 60% prosjektlærling som deles med Gurisenteret. 
  • KKS har også samarbeid med Kristiansund videregående sin linje for Salg, Service og Reiseliv, som betyr at elever får utplassering ved KKS og turistkontoret. 
  • KKS har også mål om å ha en fulltids lærling i sommer/høst, for å gi ungdommen muligheter til fagprøve og godkjent læretid. 
  • KKS ønsker også bemanning i form av personer som brenner for lokalhistorie og denne typen virksomhet, og har et sterkt fokus på ungdom og unge voksne. Turistkontoret blir en kommersiell virksomhet innen KKS.