KDGKDG står for Kommunal Digital Gestalt og er Kristiansund kommune sin digitale strategi. KDG skal i realiseres i tidsrommet 2018-2021. KDG i sin helhet (PDF, 7 MB) Utdrag fra KDG: Kristiansund kommune har identifisert noen svakheter og potensial knyttet til våre tekniske infrastruktur. Å endre denne for å være klar for fremtidens utfordringer er viktig. Vi trenger en lav terskel i forhold til å benytte teknologi i tjenesteutviklingen. Kostnaden og kompleksiteten i den kommunale infrastrukturen er avgjørende for om det vil være hensiktsmessig å møte nye (eller gamle) utfordringer med ny teknologi. Vi har behov for våre kjernesystemer er tettere integrert, slik at vi kan dra fordel av lokale, regionale og statlige samordninger av informasjon og teknologivalg. Vi har behov for at alle kommunens ansatte samhandler og kommuniserer om informasjon og om dokumenter i én løsning. For tiden er Microsoft Teams valgt som verktøy for telefoni, videomøter, chat og intern deling og samskriving i dokumenter. Vi har behov for at våre servere spiller en større rolle, slik at kravet og mengden brukerenheter (PC,Mac,Nettbrett,Mobil) å vedlikeholde begrenses eller forsvinner. Vi har behov for at den økende mengden sensorer har en felles plattform for drift og vedlikehold. Vi har behov for å analysere våre data for å ta bedre beslutninger. Vi har behov for at innbyggere, ansatte, brukere, politikere og andre har mer brukervennlige løsninger med enkel tilgang til sin informasjon og sine arbeidsverktøy. Vi har behov for å forenkle tilgangen til internett på våre over 100+ lokasjoner, og å kunne samhandle bedre uten å fysisk flytte oss. Våre innbyggere har behov for enkel og relevant tilgang til å få løst sine utfordringer Sist endret 20.04.2020 10:33