Informasjon om arbeidet i innføringsklassene
Målsetting: Språklig plattform, slik at eleven kan forstå og gjøre seg forstått på norsk.
Arbeidsområder
- Tematisk arbeid med ord og begreper. Systematisk begrepsinnlæring.
- Grunnleggende lese- og skriveopplæring.
- Grammatikkopplæring.
- Lydinnlæring.
- Arbeid med sosial kompetanse.
- Arbeid med emosjonsregulering.
- Arbeid i forhold til å bli trygg på det norske skolesystemet.
- Bli kjent i byen og nærmiljøet.
- Systematisk begrepsinnlæring i matematikk, og undervisning på elevens nivå.
Innføringsklassene på Allanengen skole består av elever fra 1. – 7.trinn. Alle elever hører til på en nærmiljøskole i Kristiansund kommune. Så snart det er forsvarlig, vil elevene overføres til denne. Elevene skrives inn ved Allanengen skole og nærskolene vil få beskjed når nye elever starter i innføringsklassene.
Kontinuerlig kartlegging samt en sluttvurdering ligger til grunn for når overføring vil finne sted. Læreplanen i grunnleggende norsk, samt overføringstester brukes i vurderingsarbeidet. Alle elever skal ha fullført nivå 1 i det nasjonale kartleggingsverktøyet før overføring. Unntaket fra dette, kan være elever med særskilte behov, som har krav på enkeltvedtak og spesialundervisning ved nærskolen.
Elevgruppa i innføringsklassene er stadig i endring. Alle nyankomne elever, det være seg flyktninger, asylsøkere, familiegjenforeninger eller arbeidsinnvandrere, vil få tilbud om å starte i innføringsklassene. Målet er å begynne på nærmiljøskolen og få tilhørighet i hjemmemiljøet. Det er svært individuelt hvor lang tid det tar før overføring til nærskolen vil finne sted. Vi har satt en maksgrense for 2 år i mottak. (Jfr Opplæringsloven § 2.8). Det er viktig at elevene er i innføringsklassen så lenge at de får en språklig plattform, samtidig så kort at de opplever tilhørighet et annet sted. Lek og samvær med andre barn vil også være viktig for å få øve seg på å snakke norsk, samt å danne sosiale kontakter.
Lærere i gruppa
Antallet lærere og assistenter i innføringsklassene varierer etter antallet elever. Det vil være to lærere eller en lærer og assistent de fleste timene. Vi har også tospråklige assistenter i en eller flere språkgrupper. Dette varierer fra år til år. Dette gir en viss mulighet for å nå elevene og arbeide ut fra deres ståsted. Likevel kreves det mye av elever og lærere i arbeidssituasjonen. Gruppene fungerer som fådelt skole med forskjellig faglig nivå, ulik alder, ulik bakgrunn og ulike språk.
Morsmållærere
Vi ønsker å tilby nyankomne elever morsmålsopplæring en periode i innføringsklassen. Forskning og erfaringer viser at opplæring i morsmål og norsk støtter hverandre, og at en god morsmålsopplæring hjelper elevene til å lære språket raskere. Det er først og fremst elever på småskoletrinnet som tilbys morsmålsopplæring, men dette er også avhengig av tilgjengelige ressurser. Mellomtrinnselever har større behov for tospråklig fagopplæring. De eldste elevene tilbys tospråklig fagopplæring i arabisk. Dette bør tilbys ved nærskolene.
Vi kan kun tilby tospråklig opplæring dersom vi greier å skaffe kvalifiserte morsmålslærere i de ulike språkgruppene. Dette kan være en utfordring. De siste årene har vi hatt morsmålsopplæring i arabisk og tigrinja.
Fagene/bøkene
Hver enkelt elev får, i den grad det er mulig, bøker som er tilpasset sitt nivå. Noen kan lese på morsmålet, andre kan det ikke. Alle trenger lese- og skriveopplæring på norsk. Dette skjer da i tilknytning til, og i tillegg til begrepsinnlæringen.
Norskopplæringen er det viktigste arbeidet i innføringsklassene. Vi jobber tematisk med begrepsinnlæring. I tillegg har vi egne timer til taletrening, lydopplæring, lytteøvelser, grammatikkopplæring, samt lese- og skriveopplæring.
Matematikk er et fag som mange liker. En del elever har visse tallbegreper fra hjemlandet og kan bygge på det. Likevel opplever vi at matematikkbøkene har mange tekstoppgaver som blir vanskelige for dem. Vi har valgt å bruke bøker med minst mulig tekstoppgaver og jobber systematisk med matematiske begreper.
Klassene har også timer med temabasert samfunnsfag, grunnleggende engelsk, gymnastikk, kunst- og håndverk, samt musikk.
Alle elever har ulik bakgrunn, og vi har en del fokus på sosialisering. Hvordan vi oppfører oss mot hverandre, og hvordan vi i den norske skolehverdagen har det, er viktig fokus for oss i innføringsklassen. Vi ønsker å gjøre elevenes hverdag så god som mulig. Det er viktig at elevene forstår skolesystemet og den norske hverdagen.
Elevhelseteam
Innføringsklassene er en del av skolens elevhelseteam som består av representanter fra PPT, psykisk helsetjeneste, helsesykepleier og Allanengen skole. Vi har møter tre ganger per skoleår, og drøfter tiltak og oppmeldinger for elever som tilhører klassen.
Skolefritidsordning
Vi ønsker at flest mulig benytter seg av skolefritidsordningen slik at elevene får brukt språket og ta del i sosiale aktiviteter med norske barn. Vi oppfordrer foresatte til elever på småskoletrinnet om å søke SFO-plass. Kristiansund kommune tilbyr inntektsgradert foreldrebetaling. Se skjema på skolens hjemmeside!
Leksehjelp
I innføringsklassen får alle elever tilbud om leksehjelp. Skolen har satt av egne ressurser til dette fordi det er et viktig tiltak. De færreste av barna har voksne med norskkompetanse hjemme, som kan hjelpe til med mange av leksene. Det er allikevel viktig at foresatte bidrar så godt de kan, og setter av tid til skolearbeid.
Integreringsarbeid
Allanengen skole har en egen integreringsplan / antirasistisk plan. Vi bestreber oss på å synliggjøre at vi er en flerkulturell skole og ønsker å framstille dette som en styrke for skolen. Vi synliggjør dette ved blant annet bilder, ulike flagg, alfabet og diverse pynt i fellesområder og klasserom. I tillegg har vi en årlig internasjonal uke, samt at skolens planer har et innhold som gjenspeiler integreringsarbeidet.
Kompis
En tverrfaglig arbeidsgruppe bestående av representanter fra kommune og skole jobber med et prosjekt som har som mål å få nyankomne elever inn i fritidsaktiviteter tidligst mulig (Kompis). Elever mellom 4. og 7.trinn møtes hver mandag i skolens gymsal og har aktiviteter sammen med to voksne. Elevene får besøk av ulike lag og organisasjoner som presenterer seg og de får bli kjent med hva som finnes av fritidstilbud i kommunen. De yngste elevene, har et annet tilbud, men dette varierer fra år til år. Ta kontakt med skoleledelsen om du vil vite mer om Kompis!
Vi mener at tidlig integrering i fritidsaktiviteter er svært viktig når det gjelder forebygging av negative holdninger både blant norske og utenlandske barn. Å skape sosiale kontakter/arenaer er et viktig ledd i jobben med sosialisering/integrering.
Overføring
Nærskolene får beskjed i god tid før en overføring vil finne sted. Overføringer skjer i januar og til skolestart på høsten. Et overføringsmøte avtales, og informasjon om eleven blir overgitt til nærskolen. Allanengen skole gjennomfører kartleggingsprøver og pedagogisk rapport skrives. Elev vil sammen med lærer på Allanengen besøke nærskolen før overføring.
Arbeid ved nærskolene
Elever som kommer fra innføringsklasser, er langt ifra ferdig utlært i norsk. Forskning viser til at det tar fra 6 til 9 år og lære et andrespråk godt nok til at det nyttes som læringsredskap i fag (Engen, Kulbrandstad). Dette betyr at elevene vil ha behov for tilpasninger i mange fag. Elevene har også en lovmessig rett (Opplæringsloven § 2.8) til særskilt norskopplæring.
Elevene vil ha krav på grunnleggende norskopplæring (GNO) til de har fullført nivå 2 i den nasjonale læreplanen. Nærskolene må kartlegge eleven for å finne ut når overgang fra særskilt norsk til ordinær norskplan kan finne sted. Kristiansund kommune har egne rutiner for opplæringen av minoritetselever som skal følges av alle skolene i Kristiansund kommune.
Engelskfaget kan være en utfordring for mange nærskoler. Etter kort tid i innføringsklassen, får elever noen timer med grunnleggende engelskopplæring. Dette er begynneropplæring med fokus på begrepsinnlæring. En del elever har ikke engelskferdigheter fra skolegang i hjemlandet. Mange vil derfor ha behov for store tilpasninger i dette faget ved nærskolen.