Ida Lyngstad Kummervold fikk Drømmestipend!

Danseren fra Kristiansund kom gjennom nåløyet og ble tildelt Drømmestipendet under Anetts Danceterias sommershow 3.juni.

Under Anetts Danceterias årlige sommershow dukket det plutselig opp et innslag som ikke sto i programmet. Ida Lyngstad Kummervold danset en solodans som takk for å motta Drømmestipendet. Stipendet ble delt ut av Kjell Neergaard - ordfører i Kristiansund, Edvin Eriksen - rådgiver i Norsk kulturskoleråd, og Hanne Tømmervåg Tetlie - fagleder i Kristiansund kulturskole.

Under utdelingen ble følgende sagt:

"I Kristiansund kulturskole mottar vi hvert år søknader fra unge håpefulle kulturutøvere som ønsker å få tildelt Drømmestipendet. I søknaden beskriver de en drøm som de ønsker å oppnå, og stipendet skal være et bidrag til å oppnå denne drømmen. Vi i kulturskolen har en jury som avgjør hvilke av søknadene som skal sendes videre til vurdering av en nasjonal jury, som er sammensatt av Norsk kulturskoleråd.

Men stipendet er først og fremst en stor annerkjennelse. Det er en annerkjennelse av mottakerens talent, engasjement og lidenskap for sitt uttrykk. Det er også en stor annerkjennelse til de aktørene rundt om i landet vårt som utøver god kvalitet på opplæringen innenfor kulturfeltet til barn og unge, som greier å gi inspirasjon til å fortsette og som gir gode muligheter for utvikling, i dette tilfellet Anetts Danceteria.

Det deles ut 100 drømmestipend i Norge hvert år. Konkurransen er stor, og det er vanskelig å komme gjennom nåløyet. Vi har utrolig mange dyktige kulturutøvere blant ungdommene i Kristiansund, og i dag har vi gleden av å tildele Drømmestipendet til en av disse.

Mottakeren har danset i Anetts siden hun var 4 år. Hun har i tillegg undervist både her i byen og i distriktet. Hun har gått danselinjen ved Atlanten videregående skole, og nå studerer hun Theatre Dance med fordypning i jazz-dans i London. Likevel kommer hun stadig tilbake til dansemiljøet i Kristiansund, sist for å være med å arrangere Dansens dag, og nå for å være en ressurs under Anetts årlige store danseshow.

Mottakeren beskrives som brennende engasjert og svært dyktig. Hun er en person som stadig søker nye utfordringer og som er sulten på å være i utvikling som danser. Men ikke minst er hun også opptatt av å kunne fortsette å undervise i dans og gi inspirasjon til elever, også her i Kristiansund. Og det er nettopp dette drømmen hennes går ut på – og grunnen til at hun i dag mottar stipendet."

Drømmestipendet deles ut til 100 mottakere hvert år, og er en sjekk på 15 000 kr. Det er Norsk kulturskoleråd og Norsk Tipping som står bak ordningen. I år var det rekordstor tildeling til Møre og Romsdal. Vi gratulerer alle mottakere og ønsker lykke til videre med drømmene!