Oppstart opplæring Helseplattformen

Mandag 21. august markerte begynnelsen på en spennende fase for Kristiansund kommune, med oppstarten av opplæringen for Helseplattformen.

folk skjerm innendørs stol bord - Klikk for stort bildeSvetlana Siverskaya har denne uken jobbet med opplæring av mange superbrukere på Helseplattformen Ingunn Strand

Ambisiøs opplæringsplan

Over 1250 dedikerte ansatte er nå på vei mot en grundig og omfattende opplæringsperiode som vil vare frem til begynnelsen av november. Målet med denne ambisiøse opplæringsplanen er å sikre at hver enkelt ansatt er godt forberedt på å utnytte potensialet i Helseplattformen til det fulle.

Opplæring superbrukere

Opplæringen starter med en gruppe på over 150 personer som er utvalgt som superbrukere. Superbrukerne vil gjennomgå det første kurset for deretter å delta i et ekstra kurs, hvor de vil fungere som støtte for instruktørene i klasserommene. Deres erfaring og kompetanse vil være uvurderlig når det gjelder å hjelpe til med opplæring av andre ansatte.

-Spesielt under oppstarten vil disse superbrukerne spille en sentral rolle ved å veilede og støtte kollegene sine for å sikre en vellykket implementering av Helseplattformen, forklarer lokal innføringsleder Janne Marthe Viddal..

Opplæring andre

I løpet av disse kommende ukene vil opplæringen omfatte en serie på opptil tre kurs per dag, skreddersydd for å imøtekomme behovene til alle ansatte. Mens de fleste deltakerne vil gjennomgå ett kurs, er det også mange blant dem som har spesifikke funksjoner og ansvarsområder som krever ytterligere opplæring. Dette mangfoldet av opplæringsbehov illustrerer det helhetlige engasjementet for å gjøre overgangen til Helseplattformen så sømløs som mulig.

Sentral rolle

Superbrukerne vil også spille en sentral rolle i de tidlige dagene av implementeringen. Deres ekspertise og erfaring vil være uvurderlig når de hjelper sine kolleger med å overkomme utfordringene og maksimere nytten av systemet. Vi er sikre på at deres kunnskap vil sikre en smidig overgang og en vellykket implementering av Helseplattformen i Kristiansund kommune, sier Janne Marthe Viddal.

Entusiasme og innsats

-Vi er stolte av å se den store entusiasmen og innsatsen som våre ansatte allerede har vist i begynnelsen av denne opplæringsperioden. Med dedikerte superbrukere i spissen og en grundig opplæringsplan på plass, ser vi fram til en vellykket implementering av Helseplattformen i Kristiansund kommune. Sammen vil vi skape en solid plattform for forbedret helseomsorg og en mer effektiv arbeidsprosess, avslutter Janne Marthe Viddal.

Nitidig jobbing har gitt noe håndfast

Kommunedirektør i Kristiansund kommune Arne Ingebrigtsen sier: -Etter 6 år med nitidig jobbing med kravspesifikasjon, utfordrende mediebilde og varierende nasjonal oppslutning er det så fantastisk at vi endelig har noe håndfast. Et system som vil binde helsetilbudene i det offentlige Norge sammen, og gi oss innbyggere en innsikt i egen helse som vi aldri før har hatt. Mens vi tidligere hadde flere titalls systemer, vil det å bygge nye innbyggertjenester på toppen av ett system bli utrolig spennende og effektivt.

Endelig!

Kommunalsjef for helse og omsorg i Kristiansund kommune Siv Iren Stormo Andersson sier: -Endelig! Nå er vi i gang med opplæringen. Det har vært en lang periode der vi har snakket og planlagt mye frem til høsten 2023, nå er vi her. Og i november går vi "live", som det heter.
-Jeg synes vi skal klappe oss selv på skulderen for godt utført arbeid, så langt. Særlig klapp til innføringsleder Janne Marthe Viddal, som har holdt oss i tøylene i lang tid. Men også til de dyktige medarbeiderne hun har hatt med seg i alt planleggingsarbeidet så langt.

Ønske om ekstra tålmodighet

-På vegne av kommunen er det nå viktig for meg å anmode om ekstra tålmodighet hos våre samarbeidspartnere, det være seg alle fra spesialisthelsetjenesten i den ene enden, til pårørende i den andre enden. En høyintensiv sektor girer nå ytterligere opp og skal kjøre opplæring på samtlige ansatte. Det medfører færre mennesker på jobb og/eller flere vikarer i tjenesten. Alt vi gjør, gjør vi for at pasienter og brukere i kommunen vår skal få en journal å forholde seg til. Vi gjør dette for deg som er innbygger i Kristiansund.

Til sist vil jeg ønske alle ansatte lykke til med opplæringen! Jeg heier på hver og en av dere, sier en engasjert kommunalsjef Siv Iren Stormo Andersson.