Profilhåndboken
Profilhåndboken inneholder de visuelle elementene til Kristiansund kommune og et sett med regler som skal sikre at kommunen fremstår tydelig, helhetlig og er lett å kjenne igjen i all kommunikasjon. Profilen er et uttrykk for hvem vi er, hva kommunen står for og ikke minst gi et helhetlig inntrykk av Kristiansund kommune eksternt.
Et veldig sentralt element i den visuelle identiteten er den polykrome fargepaletten som er hentet fra fargene på husene i Kristiansund. Fargene er ikke fastsatt ved regulering, men den byens status som Den polykrome by, er et initiativ til bevisstgjøring om fargenes betydning for våre omgivelser, og en oppfordring til alle som skal male husene sine om å tenke nøye gjennom fargevalg. Det fargerike bybildet som den polykrome fargepaletten skapte stammer fra gjennreisningen etter Kristiansund ble bombet i 2. verdenskrig. De fleste husene som ble gjennoppbygget var like i utseende, så for å skape mer individualitet ble det valgt sterke farger som kontrasterte mellom sterkt med nabohusene, og gjerne også med detaljeringen på huset. Byen fikk så status som Den polykrome by. I ettertid er fargene som ble brukt satt i system gjennom en oppføring av en fargeprøvevegg, et hefte som viser fargene, og nå digitalisert og tatt inn i vår grafiske profil.
SNOR-verdiene
Kristiansund kommune har et verdigrunnlag som skal være førende for kommunens kommunikasjon og handling. SNOR-verdiene er: Samhandling, Nyskaping, Optimisme og Raushet. Bruk de gjerne aktiv i skriftlig kommunikasjon for å sette "tonen til teksten".
Vi har også et dekorelement, en visjon og et verdigrunnlag som vi skal bruke i kommunikasjonen der det passer.
Vår grafiske profil ble oppdatert av Eggedosis høsten 2022, og ble vedtatt i bystyret januar 2023.
Utrullingen av den grafiske profilen vil skje gradvis i takt med naturlig utskiftning og oppdatering av skilter og visuelt materiell på våre lokaliteter og tjenester.
Den grafiske profilen ivaretar universell utforming
Den grafiske profilen er utformet slik at den skal ivareta universell utforming. Når du bruker den grafiske profilen er det derfor viktig at du overholder prinsippene om universell utforming når du lager digitale dokumenter og medie-produkter. Husk blant annet at det må være god kontrast mellom tekst og bakgrunn, at bilder må markeres riktig med beskrivende alternativ tekst og at lenker må ha lenketekst som forteller hva de leder til og hvor.
IKTOrkide har laget en komplett smørbrødliste på hvordan du gjør et dokument universelt utformet.