Våre planer
Kommunens planer, rapporter og styringsdokumenter er samlet under Planer og rapporter. Du finner våre planer under temaplaner.
Våre satsinger
Språk og skriv 2025-2027
Gjennom oppvekstnettverk Nordmøre er Kristiansund kommune med i læringsløypen “språk og skriv”.
Målet med arbeidet i læringsløypa språk og skriv:
Inkuderende språkarbeid i hele læringsløpet.
- Å skape en felles forståelse for helhetlig språkarbeid gjennom hele læringsløpet
- Utvikle kompetanse til å drive systematisk og godt språkarbeid i barnehage og skole.
- Utvikle kompetanse om utforskende skriving i barnehage og skole.
- Utvikle kompetanse om utforskende skriving i barnehage og skole.
- Utvikle kompetanse til å integrere skriving som grunnleggende ferdighet i alle fag i skolen.
- Å bli bevisst hvordan barne-/elevstemmen kan komme til syne i arbeidet med språk og skriving.
-
Læringsmiljø og inkluderende fellesskap 2022-2024
Gjennom oppvekstnettverk Nordmøre var Kristiansund kommune med i satsing på læringsmiljø og inkluderende fellesskap. Hovedmålet med satsingen var "Barn og unge som skaper og lever meningsfylte liv". Selv om vi nå er over i læringsløype, er det fortsatt et stort fokus på læringsmiljø og inkluderende fellesskap.
Bistå barn og ungdom i å skape og leve meningsfulle liv gjennom å:
• Utvikle en felles strategi for forbedring av oppvekstsektoren
• Sikre ansvarlighet og engasjement fra elever, foreldre, lærere, ledere, lokalsamfunn og politikere
• Bygge kapasitet i oppvekstsektoren • Utvikle samarbeid på tvers av kommuner.
• Legge til rette for og utvikle arenaer for samskaping mellom ansatte, ledere og andre i og utenfor barnehager og skoler
• Skape lederutvikling i samarbeid med UH-sektoren
• Koordinere desentralisert kompetanseutvikling for oppvekstsektoren, i samarbeid med NTNU, DMMH, PPT, matematikksenteret og skrivesenteret
• Samarbeide med eksterne partnere nasjonalt og internasjonalt
Vi baserer vårt arbeid på en felles forståelse av organisasjonsutvikling:
1. Gjennom regional oppvekstlederutvikling (ROLU): Utvikle felles forståelse av hvordan lede prosesser og bygge profesjonelle lærende fellesskap gjennom samskaping og involvering, gjennom
2. Gjennom regionale læringsløyper: Utvikle neste pedagogiske praksis i våre barnehager og skoler
Å lede prosesser er sentralt for å utvikle vår neste praksis. Hver skole og barnehage har egne grupper for utvilkling (utviklingsgrupper) som består av de formelle lederne, utviklingslærene og tillitsvalgte. Andre instanser kan inkluderes og involveres, samt barn og foresatte.
Fra 2016 ble det samskapt fremtidsbilder i 8 kommuner, 45 skoler og 80 barnehager. For å skape felles fokus og eierskap stilte vi spørsmålet:
Hvordan ønsker vi at det skal være i våre barnehager og skoler i 2040?
Barn og ungdommer, foreldre, politikere, næringsliv, frivillige organisasjoner, ledere og ansatte i barnehagene og deltok i fremtidsbilde- skapningen. Fremtidsbildene gir retning for arbeidet med å utvikle neste praksis i våre barnehager og skoler.
Realfagskommune fra 2019 -2021
Kristiansund var realfagskommune i årene 2019-2021. Realfagskommuner er en sentral del av den nasjonale realfagsstrategien «Tett på». Tett på realfag er regjeringens strategi for økt kompetanse i realfag i barnehagen og grunnopplæringen, og den gjelder fra 2015 til 2019. Kommunene som er med, jobber helhetlig med realfagene fra barnehage og ut grunnskolen.
Målet var at barn og unge skulle bli enda bedre i naturfag og matematikk.
Som realfagskommune fikk vi:
- Veiledning fra Utdanningsdirektoratet i arbeidet med lokal realfagsstrategi
- Fagpersoner fra universitet eller høgskole som støtter oss faglig
- Faglig påfyll og erfaringsdeling på nasjonale samlinger med andre realfagskommuner
- Økonomisk støtte til å drive nettverksarbeid
Vi tar med oss arbeidet vi gjorde når vi var realfagskommune videre inn i læringsarbeidet.
IKT-satsing
Kristiansund Kommune satser på IKT i skolen, og vi har en plan som sikrer en felles standard på skolene.
Satsingen innebærer bl.a. en 1:1 dekning av nettbrett for 1. – 4. trinn og PC for 5. – 10. trinn. 1:1 dekning vil være gjennomført i løpet av en periode på tre år, med start høsten 2018. Strategien innebærer også oppgradering av nettverk, innkjøp av programvare og kompetanseheving av lærere.
Informasjon om IKT strategien for Kristiansundsskolen (DOCX, 110 kB)