Helseplattformen hos Barn, familie og helse

Helseplattformen blir det nye journalsystemet som også enheten Barn, familie og helse tar i bruk 3.november 2023.

My godt arbeid er nedlagt

Avdelingsleder Tone Lyngvær Kvammen forteller at de har vært involvert i 1,5 år.  -Vi har heldigvis kunnet delta i hele perioden. Det har vært bra og viktig å være påkoblet,. Dette har gitt oss muligheter til å komme med direkte tilbakemeldinger. Vi har på denne måten bidratt til å bygge løsningen slik at den passer oss, hvordan organisasjonen er rigget fra før, forteller hun.

-Vi har stått i en endringsprosess, med alt hva det innebærer. Vi må jobbe annerledes med Helseplattformen. For eksempel vil det er lettere å komme i kontakt med oss, via den digitale HelsaMi. Der du på egne vegne eller på dine barns vegne kan sende melding direkte til oss. Sentralbord har gitt oss begrensinger tidligere i forhold til å komme i kontakt med oss, denne store endringen vil jeg tro at blir veldig positiv for de som skal komme i kontakt med oss.

-Digitale helsekort for gravide kommer i appen HelsaMi. Dette er en stor forbedring i forhold til at den gravide så langt har måttet gå rundt med det fysiske helsekortet frem til i dag, smiler Tone.

- Helseplattformen åpner opp for viktig intern dialog med andre i kommunen. Som et eksempel kan jeg nevne; -Om en ungdom som har hatt fysioterapi helt fra barndommen og i ungdommen vil vi nå mye lettere kunne finne dokumentasjon på tiltak som ble gjennomført tidligere, når vedkommende har fylt 18 og skal over i andre systemer som da ikke har snakket med hverandre.

-Vi ser frem til at sykehuset kommer med. Nyfødte, fødes på sykehuset, og skal tas i mot og følges opp i kommunen med hjemmebesøk blant annet.  Vi ser frem til melding om nyfødte i sanntid og dialog med sykehuset i ett system.

Forventninger

I det gamle systemet har vi ikke hatt noen form for virksomhetsstyring. Nå kommer statistikk, internkontroll, mulighet for å justere drift etter ventelister, planlegging og dimensjonering, for å nevne noen forbedringer vi ser allerede nå.

Muligheter

Ser frem til at vi kan ha dialog med foreldre digitalt. Det blir blant annet digitale samtykker og digital informasjon om ulik oppfølging av barna.

Årets vaksinering er gjennomført, men det blir bra å ta i bruk HelsaMi til dette informasjonsarbeidet til våren.

Sanntidsmeldinger fra andre, det at informasjon kommer uten forsinkelser, ser vi frem til.

Oppdatert informasjon

Helseplattformen har ulike faggrupper ansatt, i plattformen oppdateres nasjonale veiledere seg automatisk. Dette bidrar til at eksempelvis våre helsesykepleiere vet at kontrollen de skal ha med barnet baserer seg på oppdatert informasjon. Helseplattformen bidrar til profesjonalisering av helsetjenesten.

-Avdelingen er klar og positivt innstilt, sier avdelingslederen med et smil