I henhold til Opplæringsloven skal det utarbeides en årlig rapport om tilstanden i grunnopplæringa, knyttet til læringsresultater, frafall og læringsmiljø:
Kvalitetsmelding for grunnskolen i Kristiansund 2021
Våre planer
Kommunens planer, rapporter og styringsdokumenter er samlet under Planer og rapporter. Du finner våre planer under temaplaner.
Våre satsinger
Læringsmiljø og inkluderende fellesskap
Gjennom oppvekstnettverk Nordmøre er Kristiansund kommune med i satsing på læringsmiljø og inkluderende fellesskap. Hovedmålet med satsingen er "Barn og unge som skaper og lever meningsfylte liv".
Bistå barn og ungdom i å skape og leve meningsfulle liv gjennom å:
• Utvikle en felles strategi for forbedring av oppvekstsektoren
• Sikre ansvarlighet og engasjement fra elever, foreldre, lærere, ledere, lokalsamfunn og politikere
• Bygge kapasitet i oppvekstsektoren • Utvikle samarbeid på tvers av kommuner.
• Legge til rette for og utvikle arenaer for samskaping mellom ansatte, ledere og andre i og utenfor barnehager og skoler
• Skape lederutvikling i samarbeid med UH-sektoren
• Koordinere desentralisert kompetanseutvikling for oppvekstsektoren, i samarbeid med NTNU, DMMH, PPT, matematikksenteret og skrivesenteret
• Samarbeide med eksterne partnere nasjonalt og internasjonalt
Vi baserer vårt arbeid på en felles forståelse av organisasjonsutvikling:
1. Gjennom regional oppvekstlederutvikling (ROLU): Utvikle felles forståelse av hvordan lede prosesser og bygge profesjonelle lærende fellesskap gjennom samskaping og involvering, gjennom
2. Gjennom regionale læringsløyper: Utvikle neste pedagogiske praksis i våre barnehager og skoler
Å lede prosesser er sentralt for å utvikle vår neste praksis. Hver skole og barnehage har egne grupper for utvilkling (utviklingsgrupper) som består av de formelle lederne, utviklingslærene og tillitsvalgte. Andre instanser kan inkluderes og involveres, samt barn og foresatte.
Fra 2016 ble det samskapt fremtidsbilder i 8 kommuner, 45 skoler og 80 barnehager. For å skape felles fokus og eierskap stilte vi spørsmålet:
Hvordan ønsker vi at det skal være i våre barnehager og skoler i 2040?
Barn og ungdommer, foreldre, politikere, næringsliv, frivillige organisasjoner, ledere og ansatte i barnehagene og deltok i fremtidsbilde- skapningen. Fremtidsbildene gir retning for arbeidet med å utvikle neste praksis i våre barnehager og skoler.
Realfagskommune
Kristiansund er realfagskommune. Realfagskommuner er en sentral del av den nasjonale realfagsstrategien «Tett på». Tett på realfag er regjeringens strategi for økt kompetanse i realfag i barnehagen og grunnopplæringen, og den gjelder fra 2015 til 2019. Kommunene som er med, jobber helhetlig med realfagene fra barnehage og ut grunnskolen.
Målet er at barn og unge skal bli enda bedre i naturfag og matematikk.
Som realfagskommune får vi:
- Veiledning fra Utdanningsdirektoratet i arbeidet med lokal realfagsstrategi
- Fagpersoner fra universitet eller høgskole som støtter oss faglig
- Faglig påfyll og erfaringsdeling på nasjonale samlinger med andre realfagskommuner
- Økonomisk støtte til å drive nettverksarbeid
IKT-satsing
Kristiansund Kommune satser på IKT i skolen, og vi har en plan som sikrer en felles standard på skolene.
Satsingen innebærer bl.a. en 1:1 dekning av nettbrett for 1. – 4. trinn og PC for 5. – 10. trinn. 1:1 dekning vil være gjennomført i løpet av en periode på tre år, med start høsten 2018. Strategien innebærer også oppgradering av nettverk, innkjøp av programvare og kompetanseheving av lærere.