Italiabesøk til Kristiansund

ERASMUS+ muliggjorde at 12 skoleelever og 7 voksne (lærere og rektor) fra Taranto i Italia, kunne besøke Kristiansund i en hel uke. Her var det læring, knytte bekjentskaper som kanskje kan bli venner over landegrenser på sikt sammen med lokale opplevelser som sto på tapeten hele uken.

Det å se og erfare ulike måter å gjennomføre opplæring på er av uvurderlig verdi. Og denne uken var det uteskole som var temaet for besøket.

folk utendørs - Klikk for stort bildeDenne dagen startet med samling på Piren og læring i bymiljøet med Kristiansund havn som utgangspunkt og Sundbåten som transportmiddel. Ingunn Strand

Jobbskygging og skoleskygging

Opplegget besto av tre dager sammen med 6.klasse ved Dale barneskole og en dag sammen med 6.klasse ved Innlandet skole. Poenget med jobb -og skoleskygging er å delta og erfare det vanlige opplegget hos skolen du besøker. Det ble fire aktive dager, både for elever og voksne, utendørs i all hovedsak.

-Utendørs undervisning er ikke så vanlig i Italia, men både voksne og barn hadde gode opplevelser i det friske vårværet denne uken, forteller rektor Marilena Salamina ved Instituto Comprensivo Statale C.G. Vitale i Taranto.

Aktiv læring av lokal historie utendørs

Virginia Bertani, som er  fagleder utstilling ved Nordmøre Museum, ga de besøkende en forelesning om steinalderboplassen ved Vollvannet, på deres morsmål, første besøksdag. Etter forelesningen ble det lunsj før turen gikk videre opp på Kvernberget. De italienske besøkende fikk oppleve godt nordmørsk vårvær, vind, regn, snø og sol.

Onsdag var det sundbåtsafari, der elevene var delt inn i tre grupper som reiste rundt på landene med Sundbåten. Daglig leder for Sundbåten, Arild Dybå-Eidem, bidro med en kort historietime om Sundbåten og Kristiansund. En tur opp til Varden ble det også tid til.

Fotball og Fishan

Onsdags kveld bar det avsted til Nordmøre stadion der de fikk se KBK vinne mot Sogndal. "Fishan" smakte godt for de italienske besøkende

Annas fotspor - Historisk vandring

"Anna var kona til fyrvokteren på Kvitnesset fyr. Da fyrvokteren gikk bort, fikk Anna dispensasjon til å overta som fyrvokter. Stien ble brukt til frakt av varer, og var barna i huset sin faste skolevei." Dette beskriver ut.no litt av historien om bakgrunnen for turen "Annas fotospor". En flott tur som både elever og voksne likte veldig godt.

Innlandet skole

Besøket på Innlandet startet med en flott spasertur over Innlandsbroen. Vel inne i skolegården fikk de en flott time med musikk fra elever ved Innlandet skole. Etter det var det lek og moro i skolegården med blant annet fotball, stikkball og lek i de ulike apparatene som finnes i skolegården. Tur ble det også tid til.

mennesker rundt et konferansebord - Klikk for stort bildeRektor og lærere fra Taranto i Italia var opptatt av å lære om hvordan opplæring foregår i Norge. Hva slags utdannelse har de voksne, hvordan og hvilke lærplaner har de og hvordan kan læring foregå i uterommene? Her fikk de mange svar fra rektor og inspektør på Innlandet skole. Det var en lærerik dag for alle som deltok. Ingunn Strand

-Mens barna lekte ute fikk de voksne snakke sammen om hvordan vi gjennomfører opplæring her i landet, de var også veldig interessert i læreplanen, fag og hvordan vi organiserte skoledagen. I tillegg viste de interesse for hvordan skolene i kommunene er organisert, hvilken form for utdanning lærere og ledelse har, forteller Gerd Inger Endreseth som er rektor ved skolen. Hun forteller videre at vi var så heldig at vi hadde en tolk. Dette gjorde besøket ekstra nyttig og godt gjennomført, da ulike språk ikke var noen form for hinder i kommunikasjonen.

Det beste med besøket

Det beste med besøket er å være på tur, fjellene, biodiversitet, sjøen, leker og fotball smiler gjengen fra Taranto ivrig.

Både de norske og de italienske elevene ser frem til å holde kontakten fremover og da mente de at Snapchat var den beste måten å gjøre det på.