Pilotprosjekt for økt maritim sikkerhet og beredskap sammen med Safepath AS

Vi samarbeider med Safepath for å realisere et banebrytende pilotprosjekt som gjør at kommunen får tilgang til relevant beslutningsstøtte ved uønskede hendelser og ulykker utenfor kysten vår. Tjenesten supplerer vår eksisterende beredskapsoppsett og gir informasjon slik at beredskapsledelsen kan fatte enda bedre informerte beslutninger.

Gruppebilde av fire menn med to damer i et kontorlokale - Klikk for stort bilde Safepath

Beredskapsleder i Kristiansund Torbjørn Sagen forteller: - - Dette samarbeidet gir kommunen flere øyne på havet som kan gi oss uvurderlig beslutningsstøtte. Pilotprosjektet er banebrytende, og kan på sikt bli et nasjonalt prosjekt for økt beredskap i kommune-Norge. I fellesskap fant vi synergier som gjør oss bedre, vi er spente på utviklingen videre, forteller Sagen.

Det er viktig at kommunen oppfattes som en ressurs innen næringsutvikling. For oss er det viktig å vise støtte og tilby drahjelp der vi kan for å bistå aktører som har potensiale for vekst og nye muligheter. Dermed er det helt naturlig at vi blir med i prosjektet, samtidig som vi får leveranser som øker vår totale beredskapskapasitet. - Det forteller vår næringskonsulent Paul Einar Storvik.