Signering av samarbeidsavtale

Kristiansund videregående skole og Kristiansund kommune signerte i forrige uke en samarbeidsavtale.

Målet med avtalen er å øke satsingen på utdanning av fagarbeidere.

Bakgrunn for avtalen

-Gjennom flere år har kommunen opplevd stadig større utfordringer med rekruttering av nødvendig kompetanse. Rekrutteringsutfordringene gjelder de fleste av kommunens fagområder. Det siste året har vi erfart at kommunen også har store utfordringer med å rekruttere elever til ledige lærlingestillinger, forklarer ordfører Kjell Neergaard.

-Parallelt med at rekruttering er krevende vet vi at det er en stor gruppe eldre ansatte i kommunen som i løpet av de neste årene vil gå av med pensjon. Dette gjør at kommunen må jobbe på nye måter for å dekke det kompetansebehovet som er i dag, og som vil bli forsterket i årene fremover, avslutter ordføreren.

-Kristiansund videregående skole ønsker at en større andel av alle våre VG2 elever søker lærekontrakt og utdanner seg til fagarbeidere før eventuelt VG3 studiepåbygg. Skolen har erfart at dersom lærlingene gjennomfører læretiden og består fagprøven rett etter VG2, deretter eventuelt gjennomfører VG3, får de bedre resultater, og er dermed mer forberedt til eventuelle studier forteller rektor ved Kristiansund videregående skole Marit Bjerkestrand.

Formål med avtalen

• øke antall elever som søker læreplass, som fullfører læretiden og består fagprøven
  • oppfylle ny samfunnskontrakt for flere læreplasser (2022 – 26) mellom KS, myndighetene og partene i arbeidslivet
  • øke statusen til fagarbeidere
  • vise karriereveier innenfor de ulike yrkesfagene
  • øke rekruttering innen de ulike yrkesfagene
  • bedre kontakt og informasjonsflyt mellom Kristiansund kommune og Kristiansund videregående skole
  • jobbe for å få større sammenheng mellom skolegang og læretid. Det vil si; et helhetlig 4- årig løp, og ikke 2+2
folk flygel innendørs bystyresalen - Klikk for stort bildeOrdfører Kjell Neergaard og rektor Marit Bjerkestrand signerte samarbeidsavtalen i forbindelse med Bystyremøtet den 7.mars 2024. Ingunn Strand

Skolen og kommunen skal samarbeide om følgende aktiviteter:

• Kristiansund kommune inviteres årlig til Kristiansund videregående skole for å orientere om yrkesfagene og mulighetene for læreplass.
  • Foreldremøte i januar med elever på VG1 hvor det orienteres om VG2 løp. Skolen gir beskjed til kommunen så snart dato er fastsatt.
  • Egen dag med informasjon til skolens VG2 elever om muligheter for lærlingeplass i Kristiansund kommune. Tidspunkt november/desember.
  • Kristiansund kommune skal bistå skolen ved å tilrettelegge for praksisplass/utplassering innen de ulike yrkesfagene.
  • Kommunen oppretter en kontaktperson for skolen som gjelder alle henvendelser relatert til praksisplasser.
  • Kristiansund kommune skal stille læreplasser tilgjengelig i alle fag der vi har veiledere med riktig kompetanse.

Avtaleperiode

Samarbeidsavtalens varighet er på 2 år.