Tar i bruk Helseplattformen 3.november

Kristiansund kommune ser fram til å innføre Helseplattformen. Kommunens ansatte legger ned en stor innsats med både forberedelser og opplæring. I forbindelse med innføringen kan det hende at noen ansatte i helsetjenesten trenger lengre tid på å gjøre jobben sin. Det ber vi om forståelse for.

9 kommuner tar i bruk Helseplattformen på samme tid

Kristiansund kommune tar i bruk løsningen samtidig med åtte andre kommuner i Møre og Romsdal. Det nye systemet kobles på fredag 3.november kl.22.00. Tidspunktet er valgt for å innføre det nye journalsystemet når det er minst mulig aktivitet i kommunehelsetjensten. Med Helseplattformen vil helsepersonell og administrasjon som er knyttet til helsetjenesten få et helt nytt arbeidsverktøy.

Formidalbelt arbeid gjort

Som med alle store teknologiprosjekter, er kommunen forberedt på at det dukker opp enkelte utfordringer under oppstarten. Dette er helt normalt i så omfattende prosjekter som krever svært mye av både medarbeidere og av organisasjonen vår.

Den siste tiden har det blitt gjennomført et formidabelt arbeid internt med å overføre data fra gamle systemer. De ansatte har drevet med opplæring og egentrening, i tillegg til at en rekke andre oppgaver skal utføres. Dette arbeidet skjer samtidig som at tjenestene våre skal drives.

Derfor ber vi om litt ekstra tålmodighet i tiden som kommer. Vi skal fortsatt sørge for gode og forsvarlige helsetilbud for alle innbyggerne våre. Samtidig kan tjenestene ha noen begrensninger i enkelte perioder, fordi ansatte bruker mye ressurser på innføringen av den nye løsningen.

Vi gjør vårt ytterste for at overgangen til Helseplattformen går så bra som mulig, men i en overgangsfase vil man kunne oppleve at noen tjenester ikke er optimale eller helt som forventet.

Felles digital pasientjournal for hele helsetjenesten

Løsningen Helseplattformen er en felles digital pasientjournal for hele helsetjenesten i Midt-Norge, både kommuner, sykehus, fastleger og avtalespesialister. Målet er bedre informasjonsflyt og økt pasientsikkerhet. Når de ni nye kommunene i kobler seg på vil det være til sammen 19 midtnorske kommuner som bruker den samme journalløsningen, i tillegg til det største sykehuset i Midt-Norge; St. Olavs hospital. Per 23.oktober er det 34 kommuner (markert i grønt på kartet under) som enten har tatt i bruk Helseplattformen eller som har vedtatt å koble seg på.  I de 34 kommunene bor 75 prosent av innbyggerne i regionen.

Kristiansund kommune er medeier i Helseplattformen

Helseplattformen AS er et offentlig eid selskap som eies av Helse Midt-Norge og alle kommuner som tar i bruk løsningen. Etter planen skal alle sykehus i Midt-Norge være påkoblet Helseplattformen i løpet av 2024.