Valgresultater - Kommune- og fylkestingsvalg 2023

Valgresultat for kommunestyrevalget 2023 er klart. Det nye kommunestyret konstitueres 19. oktober.

hender ark innendørs - Klikk for stort bildeIllustrasjonsfoto. Valgresultatene foreligger på https://valgresultat.no Ingunn Strand

Oppdaterte resultater

De 45 representantene som skal utgjøre Kristiansund bystyre for perioden 2023-2027 er nå klare. Kandidatkåringen viser også oversikt over personstemmer og slengerstemmer.

Kandidatkåring 2023 Kristiansund bystyre (PDF, 46 kB)

På valgresultater.no finner du blant annet resultater for alle partier som stilte til valg, valgresultat i de ulike kretsene og hvor mange prosent som brukte stemmeretten sin.

Se valgresultat for kommune styrevalget i Kristiansund 2023 på valgresultat.no

Hva skjer etter valget?

Etter valget forhandler partiene om hvem som skal ha hvilke posisjoner. Det første møtet for det nye kommunestyret er den 19. oktober. Dette er det  konstituerende kommunestyremøtet hvor ordfører og varaordfører for perioden 2023–2027 formelt velges.

Det nye bystyret skal i samme møte også foreslå og vedta hvem som skal sitte i

• Formannskapet
  • Hovedutvalg  - skole, barnehage og kultur
  • Hovedutvalg - helse, omsorg og sosial
  • Hovedutvalg - miljø og tekniske tjenester
  • Hovedutvalg - plan og bygning
  • Hovedutvalg - næring og omstilling
  • Olje- og energiutvalget
  • Samferdselsutvalget
  • Kontrollutvalget

Dagens bystyre og utvalg fortsetter som før fram til 19. oktober.

Hvordan konstituering av nytt bystyre foregår, er beskrevet i Lov om kommuner og fylkeskommuner (kommuneloven) - Kapittel 7. Valg til folkevalgte organer - Lovdata

Resultater fra tidligere valg

Stortingsvalg 2021