Vanylven kommune med viktig milepæl i digitaliseringen av offentlig forvaltning denne helgen

Gratulasjon til Vanylven kommune

Kommunedirektør i Kristiansund kommune, Arne Ingebrigtsen, ønsker å gratulere Vanylven kommune for deres betydningsfulle fremskritt mot en digital forbedring og en felles helsetjeneste. Ingebrigsten er også leder det Samarbeidsrådet som er den kommunale stemmen inn i Helseplattformen.

Tar i bruk Helseplattformen

Natt til 27.april tok åtte nye kommuner i bruk Helseplattformen sammen med alle sykehus i Møre og Romsdal. Blant de åtte kommunene står Vanylven i en unik situasjon. Innbyggerne i Vanylven vil fra nå av oppleve at alle helse og omsorgstjenester er samlet på ett sted, uansett om de er i kontakt med kommunen, fastlegen eller sykehuset.

-Vanylven kommune har nådd en viktig milepæl som den første kommunen i landet til å oppfylle prinsippene om én innbygger, én journal, slik det ble uttrykt i stortingsmeldingen. Dette representerer ikke bare et lokalt gjennombrudd, men et viktig skritt i retning av økt effektivitet og brukervennlighet i offentlige tjenester, sier Ingebrigtsen.

– Ikke minst en kvalitetsøkning for pasientene som nå vil ha full innsikt i egen helseinformasjon fra både kommunale helsetjenester, fastlegen og sykehuset, fortsetter han.

Kommunalt samarbeid

Det kommunale samarbeidet har vært avgjørende for dette viktige arbeidet i Vanylven kommune. Gjennom deling av kunnskap, ressurser og beste praksis har samarbeidet bidratt til å styrke innovasjonen og fremdriften i digitaliseringsarbeidet, sier Ingebrigtsen.

Med en felles journal der informasjon deles på tvers av kommunene i sanntid, sikrer vi en mer effektiv informasjonsutveksling og en bedre helsetjeneste. Innbyggerne vil oppleve helsetjenesten som mer helhetlig, samtidig som personvernet og datasikkerheten blir ivaretatt.

Med Vanylven som en foregangskommune, ser Ingebrigtsen og samarbeidsrådet optimistisk fremover. De håper at andre kommuner vil la seg inspirere av Vanylven og fortsette arbeidet med å modernisere og forbedre sine egne tjenestetilbud til beste for innbyggerne.