3 Ansvar
4.1 Prinsipp om hvem som uttaler seg
Det er et godt prinsipp at den som er nærmest saken skal uttale seg. Dette da i samråd med sin egen
leder og eventuelle føringer fra kommunedirektøren.
4.2 Kommunedirektøren har hovedansvaret
Kommunedirektøren er administrasjonens øverste leder. Kommunedirektøren uttaler seg om
administrative forhold på vegne av kommunen, og er ansvarlig for intern og ekstern kommunikasjon i
kommunen. Kommunedirektøren er ansvarlig for at ansatte etterlever kommunikasjonsplanen og bruker den som et
strategisk virkemiddel. Kommunalsjefer, enhetsleder og andre ledere uttaler seg om egne, administrative
tjenester og enhet(er), med mindre saken er løftet til et annet nivå.
Den ansvarlige for at det er riktig person som uttaler seg i en sak der kommunen er en part er
kommunedirektøren og eventuelt den som kommunedirektøren har delegert til i linjen, innenfor det
administrative området.
Innenfor det politiske området er det ordføreren som innehar det ansvaret.
4.3 Roller og rolleforståelse
Ansvaret for kommunikasjon og informasjon følger hvilken rolle du har. De som kommuniserer på
vegne av Kristiansund kommune kan ha flere forskjellige roller, man kan for eksempel være både
tjenestemottaker, leder, pårørende og politiker. For at mottaker av informasjon fra kommunen skal
kunne skille hvilken rolle den enkelte er i til enhver tid, må du være ryddig og tydelig i rollene.
Rolleavklaring er også viktig for å sikre god dialog mellom politisk og administrativt nivå.
4.3.1 Kjennskap til gjeldende kommunikasjonsplan
Ledere i Kristiansund kommune skal sikre at kommunikasjonsplanen er kjent i egen linje. Det er en leders
ansvar at informasjon om saker som angår enheten, avdelingen, virksomheten og den enkelte ansatte
blir gjort kjent og forstått. Ansatte kan gi faktaopplysninger fra eget arbeidsfelt/fagområde. Alle
medarbeidere har ansvar for å følge vedtatte retningslinjer og rutiner for kommunikasjon.
4.3.2 De folkevalgte
De folkevalgte medlemmer i kommunestyret og dets komiteer omfattes av denne medieprotokollen. De
står fritt til å uttale seg som politikere, men ikke på vegne av Kristiansund kommune. Folkevalgte må
likevel være bevisst på egen rolle i sin kommunikasjon. Rollen kan skifte mellom blant annet ansatt,
styringsrollen og ombudsrollen.
4.3.3 Tillitsvalgte og vernetjenesten
Tillitsvalgte og vernetjenesten er fristilt for å ivareta sine verv. De er ikke bundet av
kommunikasjonsplanen i utøvelsen av sin verv. Samarbeidet med kommunens ledelse også på
kommunikasjonsområdet, må vi basere på tillit og gjensidig forståelse for hverandres roller.
4.3.4 Ytringsfrihet og lojalitetsplikt
Vi oppfordrer kommunens ansatte til å delta i samfunnsdebatten på lik linje med alle andre, og må som i
alle arbeidsforhold vurdere ytringsfriheten opp mot lojalitetsplikten. Ansatte skal uttale seg slik at det er
klart at uttalelsen er på egne vegne. Så langt det er mulig bør interne saker først tas oppover
linjen/tjenesteveien. Saksbehandlere skal ikke uttale seg slik at det blir stilt spørsmål om deres habilitet i
saken.
Du skal alltid praktisere gjensidig informasjonsplikt internt før du offentliggjør informasjon eller du gir uttalelser/saker til media. Kristiansund kommune har etiske retningslinjer og kommunen bruker KS sin veileder om ytringsfrihet og varsling.
4.4 Ordførerens rolle
Ordfører er kommunens øverste politiske myndighet og øverste juridisk ansvarlige person.
Ordføreren har et selvstendig medieansvar og en egen rolle i kraft av dette.
Ordfører skal alltid ha tilgang på administrative vedtak, saksfakta og bakgrunnsinformasjon fra
administrasjonen. Ordfører skal også ha faglig kommunikasjonsstøtte ved behov og når ordfører etterspør dette.
Politisk og administrativ ledelse skal alltid gjensidig informere hverandre på forhånd om medieuttalelser
eller offentliggjøring av viktige kommunale vedtak, tiltak eller saker under forberedelse/- behandling.
Varaordfører har denne funksjon i ordførers fravær.
4.5 Kommunikasjonsrådgiver
Kommunikasjonsrådgiver rapporterer til kommunedirektøren. De bistår med faglige medie/kommunikasjonsråd og kommunikasjonsstøtte når det er nødvendig eller når kommunedirektør etterspør dette.
Kommunikasjonsrådgiver legger til rette for internkommunikasjon, publisering av nyheter på
kristiansund.kommune.no, publisering på kommunens offisielle profiler på sosiale medier, og andre
relevante kanaler for formidling av informasjon.