Nyvalgt stedfortreder for kommunens hovedverneombud

portrett av mann i uniform fra brannvesenet - Klikk for stort bildeDaniel Kirkenes Heggem er valgt som stedfortredende hovedverneombud i Kristiansund kommune. Ingunn Strand

Det er nå valgt stedfortreder for hovedverneombudet i Kristiansund kommune

Lovverket

Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 3-6.Valg av stedfortreder for hovedverneombudet sier at «Det skal velges stedfortreder for hovedverneombudet. Reglene som gjelder for hovedverneombudet, kommer tilsvarende til anvendelse for stedfortredere».

Valg

På bakgrunn av lovverket gjennomførte Fagforbundet valg av ny stedfortreder. To verneombud meldte sin interesse. Fagforbundet inviterte med seg Delta, Norsk Sykepleierforbund og Utdanningsforbundet i prosessen med intervju av kandidater og vurdering av endelig innstilling. Daniel Kirkenes Heggem ble valgt som stedfortreder.

-Det er med stor respekt og ydmykhet jeg takket ja til å tre inn i rollen som hovedverneombudets stedfortreder.
Hovedverneombudsvervet kan nok til tider være krevende, men jeg har tro på at vervet også kan være meget givende.
Det er i dag en veletablert vernetjeneste i Kristiansund kommune med et velfungerende system og et solid samarbeid med arbeidsgiver. Et godt samarbeid vil alltid kreve at alle parter til enhver tid gjør sitt ytterste for å ivareta forholdet og utvikle forholdet i riktig retning, sier Daniel Kirkenes Heggem stedfortredende hovedverneombud.

-Fagforbundet har gjennomført en solid prosess med sine samarbeidspartnere i andre forbund. Det er svært positivt at flere verneombud meldte sin interesse. Jeg har gjennom tidligere samarbeid blitt kjent med begge kandidatene, og anerkjenner at forbundene ikke hadde noe enkel jobb i beslutningsprosessen. Jeg ønsker å gratulere Daniel med stedfortredervervet og ser frem til samarbeidet vi skal ha i tiden som kommer. Min oppgave blir nå å legge til rette for at han blir godt kjent med mandatet og ulike fora som er av betydning for vervet, sier hovedverneombud Anja Alvilde Stafsnes.