Trinn 1: Snakk med eleven, og kontakt foresatte - samme dag
|
Når fraværet når fraværsgrensen, skal kontaktlærer snakke med elev og foresatte samme dag. Om bekymringen skal drøftes med eleven selv, vurderes ut fra alder og utvikling.
|
Kontaktlærer/ team
|
Kontaktlærer, teamleder
|
|
Kontaktlærer gjør elev og foresatte oppmerksom på at fraværet er oversteget 10%, og de vurderer sammen om det er behov for et møte.
|
|
|
|
I noen tilfeller har fraværet en forklaring som betrygger kontaktlærer om at det ikke vil bli et videre problem (f.eks: reise, sykdom). Saken avsluttes.
|
|
|
|
Dersom kontaktlærer og/eller foresatte er bekymret for videre fravær, fortsetter prosessen til trinn 2.
|
|
|
Trinn 2: Møte med kontaktlærer, vernepleier, elev og foresatte - innen en uke
|
Vernepleier og kontaktlærer kartlegger situasjonen for å få svar på omstendigheter rundt fraværet.
|
Kontaktlærer, vernepleier, elev, foresatte
|
Kontaktlærer, vernepleier
|
|
Eleven forteller hva han/hun mener skal til for at fraværet reduseres.
|
|
|
|
Bli enige om tiltak og fordel ansvar.
|
|
|
|
Tiltak for både elev, skole og hjem er anbefalt.
|
|
|
|
Avtal nytt møte etter 1-3 uker for evaluering.
|
|
|
|
Kontaktlærer/ vernepleier informerer elevhelseteamet.
|
|
|
|
Ved fortsatt bekymring, fortsetter prosessen til trinn 3.
|
|
|
Trinn 3: Behov for tverrfaglig innsats
|
Nye tiltak defineres i samarbeid med elev og foresatte. Fordel ansvar.
|
Ledelsen, kontaktlærer, nærværsteam, (elevhelseteam)
|
Kontaktlærer, ledelsen
|
|
Nytt møte med elev og foresatte, eventuelt andre samarbeidsparter avtales innen 3 uker - evaluering av tiltak.
|
Aktuelle aktører: PPT, helsesykepleier, psykisk helseteam, SAMBA, fastlege, andre
|
|
|
Dersom kontaktlærer og/eller foresatte er bekymret for videre fravær, fortsetter prosessen til trinn 4.
|
|
|
Trinn 4: Etablering av tverrfaglig team med definert ansvar.
|
Dersom iverksatte tiltak og nærværsteamets innsats ikke er tilstrekkelig, må det etableres et tverrfaglig team.
|
Ledelsen, vernepleier, PPT, kontaktlærer, helsesykepleier, psykisk helseteam.
|
Ledelsen, vernepleier, kontaktlærer
|
|
Skoleledelsen inviterer til tverrfaglig team etter avtale med elev/foresatte.
|
Aktuelle aktører: BUP, barnevern, fastlege
|
|
|
Representant fra skoleledelsen og nærværsteam/elevhelseteam deltar.
|
|
|
|
Nye tiltak defineres i tverrfaglig team, fordel ansvar.
|
|
|
|
Søk ulike fagpersoner som kan gi innspill.
|
|
|
|
Evaluering av tiltak.
|
|
|
|
Tverrfaglig team opprettholdes til eleven ikke lenger har bekymringsfullt fravær.
|
|
|