Hva kan du klage på?
- at du ikke har fått den tjenesten du ønsker
- forhold ved tjenesten du ikke er fornøyd med
- kritikkverdige forhold
- saksbehandlingen
Klage på vedtaket
Hvis du har fått avslag på en helsetjeneste du mener å ha rett på, kan du klage. Dette kalles en rettighetsklage. En rettighetsklage sendes til Seksjon forvaltning, helse og omsorg , som er mottaker i kommunen. De ansatte på Seksjon forvaltning går gjennom vedtaket på nytt og ser om det bør endres. Endres ikke vedtaket, sender de automatisk klagen videre til Statsforvaltaren i Møre og Romsdal som avgjør saken.
Klage på tjenesten
Hvis du er misfornøyd med en helsetjeneste du får, for eksempel på sykehjem, bør du først henvende deg muntlig eller skriftlig til ledelsen på sykehjemmet. Vær tydelig på hva du er misfornøyd med og hva du ønsker endret.
Når de som utfører tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet dersom det ikke er godt nok. Fører ikke klagen frem, må du selv sende en skriftlig klage til Statsforvaltaren som gjør en vurdering av saken.
Kontaktinformasjon Statsforvaltaren i Møre og Romsdal
Les mer om klagegangen hos Statsforvaltaren
Hjelp til å klage
Trenger du hjelp til å klage, kan Servicetorget hjelpe deg.
Du kan også få råd av Pasient- og brukerombudet i Møre og Romsdal.
Lenker
Papirskjema
Klageskjema for forvaltningsvedtak (PDF, 142 kB)
Papirskjemaet sendes til:
Kristiansund kommune
Seksjon forvaltning, helse og omsorg
Postboks 178
6501 Kristiansund
Medvirkning og innsyn
Som klager har du rett til å medvirke til sakens avgjørelse.
I den forbindelse har du rett til å gjøre deg kjent med sakens innhold og be om innsyn i sakens dokumenter.
Klagefrist
Klagefristen er 4 uker fra den dagen du mottar kommunens avgjørelse.
Retten til å klage bortfaller dersom du ikke overholder klagefristen.
Ved særlig grunn kan du be om utvidet klagefrist til Servicetorget.
Dersom du påklager et vedtak som ved gjennomføring er til skade for deg,
eller andre som vedtaket berører, kan du i klagen be om at vi utsetter gjennomføringen til avgjørelse i klage foreligger.
Hvordan sette opp en klage på vedtak
Kristiansund kommune ønsker at du bruker kommunens klageskjema for vedtak.
Du er da sikret at klagen inneholder formelle krav og at klagebehandlingen ikke forsinkes av feil og mangler.
Klage på vedtak må vise til dato eller saksnummer knyttet til vedtaket.
Det må fremgå hva man er uenig i. Er du uenig i avgjørelsen, må du beskrive hva du mener er feil, hva du ønsker endret og begrunne dette.
Vi anbefaler at du tar utgangspunkt i kommunens begrunnelse for avgjørelsen og beskrive hva du er uenig i.