Fire uker med verktøyet Helseplattformen

I dag har Kristiansund kommune benyttet Helseplattformen som journalføringsverktøy i 4 uker. Vi tar en liten oppsummering på hvordan disse ukene har vært.

Helseplattformen i fire uker

-Innføringen har gått over all forventning og stemningen er god. Vi følger fortsatt med for å sikre at alt fungerer som det skal og det jobbes med å rette de mangler og feil som oppstår, smiler lokal innføringsleder Janne Marthe Viddal.

Under kommer noen av artiklene som som tidligere er publisert og omhandler dette arbeidet

Helseplattformen sett fra Sigvor instruktørs perspektiv

Helseplattformen så langt i Kristiansund kommune

Onsite support bidrar til utrolig god oppstart med Helseplattformen

Helseplattformen hos Barn, familie og helse

Oppstartsperioden

-Vi har i oppstartsperioden ligget mellom ni og 35 feil noe som er svært lavt for en så stor innføring. Feilene går på tilganger, feil i oppsettet vi har gjort og noen få brukerfeil. Ingen av disse fikk kritiske utfall, forteller Janne Marthe Viddal.

-Fredagen vi tok i bruk Helseplattformen var litt stressasomt, det var mye å sette seg inn i men det gikk egentlig veldig bra. Jeg hadde jobbet godt på forhånd og lært meg mye. Jeg kunne svare på de spørsmålene som kom fra de jeg jobber sammen med heldigvis. Jeg setter utrolig pris på at jeg har hatt muligheten til å være ekstra de to første ukene vi brukte Helseplattformen som nytt journalføringssystem, det har vært helt nødvendig, forteller superbruker Hanne Winje Bjerkelund. Hun jobber til daglig i Bekkefaret 14-16 som er en del av enheten Bo og habilitering i Kristiansund kommune.

Historikk fra innføringslederen

Prosjektet har nå foregått i kommunen i 18 måneder inkludert en 6 måneders utsettelse. Første perioden med planlegging, etter hvert prosjektoppstart og en intensiv sluttperiode med alle aktiviteter som må gjøres så tett inntil oppstart som mulig.

I oppstarten bestod prosjektet at en liten gruppe ansatte og mot slutten har det vært betydelig flere personer involvert for å komme i havn på den gode måten vi har gjort. Det har blitt jobbet utrolig godt på alle nivåer og mye arbeid har blitt utført og vi har likevel levert de tjenester som kommunen skal levere til våre brukere, selv om noe nok har tatt noe lenger tid enn vanlig. Det er krevende å skulle bytte system i en organisasjon med turnus. De som skal på kurs og jobber i selve prosjektet må erstattes.

skjerm dame data innendørs - Klikk for stort bilde-Det har vært lagt ned en imponerende stor jobb av mange ansatte og mange har bidratt til at det så langt har gått over all forventning, forteller Janne Marthe Viddal. Bildet er tatt i forbindelse med oppstarten av opplæringen i bruk av verktøyet Helseplattformen. Ingunn Strand

Det er også en utfordring at måten vi jobber på måtte endres så betydelig. Endring skaper utfordringer og noen tar endring lettere enn andre og det er i en slik prosess viktig at vi legger til rette for å få med alle. Noen trenger mer opplæring og tid enn andre og det må håper vi at vi har fått til.

Nå er vi over i en annen fase med revidering av prosedyrer og rutiner slik at de stemmer overens med den nye måten å jobbe på. Det nye systemet har mange muligheter og vi får en helt annen tilgang til styringsinformasjon enn vi hadde tidligere. Dette tas i bruk etter hvert, når vi får data inn i systemet.

Opplæring av nyansatte må vi også lage et oppdatert system for. Det kommer hele tiden nye ansatte og disse må gis en god opplæring. Det jobbes med å overføre systemet fra prosjekt til drift. De ulike oppgavene prosjektet har utført til nå, må overføres til system i daglig drift.

-Det har vært lagt ned en imponerende stor jobb av mange ansatte og mange har bidratt til at det så langt har gått over all forventning, forteller Janne Marthe Viddal avslutningsvis.

Superbruker hos Bo og habilitering

dame innendørs  - Klikk for stort bildeHelsefagarbeider og superbruker hos Bo og habilitering Hanne Winje Bjerkelund er godt fornøyd med den siste månedens bruk av Helseplattformen som verktøy for journalføring. Ingunn Strand

Hanne Winje Bjerkelund jobber som helsefagarbeider i Bo og habilitering. Hun ble superbruker for å ha muligheten til å lære mer samt nye utfordringer. Hun har hatt god opplæring som har kommet godt med i disse 4 ukene de har brukt verktøyet Helseplattformen til journalføring. -Vi bruker kun en liten del av mulighetene i Helseplattformen og vi har justert hvordan det ser ut for oss, slik at det passer vår måte å jobbe på samt de vi skal yte tilbud til. Jeg har laget en noe forenklet oppskrift for å trygge alle som jobber her på at de lett skal kunne finne frem og gjøre det riktige, smiler Bjerkelund.

Oppsummering fra kommuneledelsen

-Dette har gått bra. Vi har færre feil blant de 9 kommunene som hadde oppstart i november 2023 enn det Ålesund hadde når de tok det i bruk. Det tyder på at systemet og oppstartsprosessene bare blir bedre og bedre over tid. Et system er jo aldri dårligere enn den dagen du tar det i bruk. Vi har funnet rutiner og metoder internt som det kunne har vært gjort bedre forberedelser på. Jeg er veldig godt fornøyd med de involverte og hvordan vi har bygd opp systemer rundt tjenesten, sier kommunedirektør i Kristiansund kommune, Arne Ingebrigtsen.

Kommunalsjef helse og omsorg i Kristiansund kommune, Siv Iren Stormo Andersson sier; -Dette har gått over all forventning! Nå er vi endelig i gang og arbeidet med omstilling og endring for å utvikle en organisasjon som blant annet må tåle økningen i eldre mulitsyke tjenestemottakere.