Kapittel 7 Lokal lønnspolitikk

Lønn

Kort fortalt

Kapittel 7

Lønn


Vil du belønnes for kompetansen du har, og jobben du gjør?

Hos oss er lønn et personalpolitisk virkemiddel. Vi er opptatt av at det skal være tydelig sammenheng mellom arbeidstakernes kompetanse, kompetanseutvikling og lønnsutvikling. Lønnspolitikken skal bidra til at ansatte motiveres til å ta utdanning. Da øker kvaliteten på tjenestene, og åpner muligheten for at ansatte kan få andre arbeidsoppgaver.

Hos oss bygger vi store stillinger, slik at ansatte får forutsigbar arbeidsuke og ei lønn å leve av.

Lønnspolitikken bidrar til å rekruttere og beholde ansatte, og fremmer og ivaretar likestilling mellom kjønnene.

< Ledere Forside >

 

Kapittel 7 Lokal lønnspolitikk

 

Hovedtariffavtalen er den viktigste tariffavtalen for kommunene i Norge, med bestemmelser blant annet om lønns- og arbeidsvilkår, lokale forhandlinger og pensjon.  

 

Hovedtariffavtalen forutsetter en lokal lønnspolitikk som er gjort kjent for alle ansatte, at lønn benyttes som et personalpolitisk virkemiddel og at det skal være en naturlig sammenheng mellom arbeidstakerens kompetanse, kompetanseutvikling og lønnsutvikling, se hovedtariffavtalen kapittel 3 punkt 3.2 

 

Den lokale lønnspolitikken og kriterier for lokale lønnstillegg utformes etter drøftinger med de ansattes organisasjoner.  

 

Lønnspolitikken skal blant annet bidra til å :

 

  • motivere til kompetanseutvikling. 
  • motivere til mer heltid. 
  • beholde, utvikle og rekruttere. 
  • sikre kvalitativt gode tjenester. 
  • fremme og ivareta likestilling mellom kjønnene. 

(se hovedtariffavtalen kapittel 3 punkt 3.2). 

 

 

7.1 Tariffområdene

 

Ansatte i kommunen lønnes etter hovedtariffavtalen kapittel 3 ledere, kapittel 4 de fleste kommunalt ansatte, eller kapittel 5 akademikere. Hovedtariffavtalen definerer hvilke kriterier/prinsipper som skal legges til grunn for vurderinger av lønnsfastsettelse, og grunnlag for drøftings-, forhandlings- og tvisterett, i alle kapitlene.  

 

Over 80 % av kommunens ansatte lønnes etter hovedtariffavtalen kapittel 4. I kapittel 4 gjennomføres det sentrale forhandlinger hvert år, der partene sentralt kan bli enige om å avsette en viss andel av den økonomiske rammen til lokale forhandlinger. De lokale lønnsforhandlingene i kapittel 4 har stort sett foregått annethvert år.  

 

Lønnsfastsettelsen i kapittel 3 og 5 skjer kun lokalt. Alle lønnsendringer i lokale forhandlinger må skje innenfor rammen av hovedtariffavtalens bestemmelser. 

 

I Kristiansund kommune har assisterende kommunedirektør myndighet til å fastsette lønns- og arbeidsvilkår for alle stillinger i kommunen, med unntak av kommunedirektøren og kommunedirektørens ledergruppe, se delegeringsreglementet.  

 

Lønn til kommunedirektør fastsettes av kommunen, se hovedtariffavtalen kapittel 3 punkt 3.4.1. Toppleder kan bistås av tillitsvalgte eller benytte sentral bistand i forbindelse med lønnsvurderingen, se hovedtariffavtalen kapittel 3 punkt 3.4.1. I Kristiansund kommune har vi et politisk sammensatt utvalg som fastsetter kommunedirektørens lønn. 

 

Forhandlinger for ansatte i kapittel 3.4.1 (assisterende kommunedirektør, kommunalsjefer, økonomisjef og IT-sjef) forhandles av kommunedirektøren.  

 

Assisterende kommunedirektør gjennomfører lokale forhandlinger for ansatte i kapittel 3.4.2, kapittel 4 og kapittel 5, sammen med kommunalsjefene (utgjør arbeidsgivers forhandlingsutvalg).  

 

Personalsjef og en hovedtillitsvalgt har drøftingsmøte, med lovteksten og hovedtarifavtalen forran seg - Klikk for stort bilde Ingunn Strand

 

7.1.1 Hovedtariffavtalen kapittel 3: lederne

Lønnsfastsettelse for ledere skjer lokalt gjennom vurdering ved tilsetting og på grunnlag av bestemmelsene i hovedtariffavtalen og denne planen. Ledere omfattet av 3.4.1 og 3.4.2 skal normalt være sikret en årlig lønnsutvikling. 

 

Lokal enighet i Kristiansund kommune: Ledere i kapittel 3 skal som hovedregel ikke ha en dårligere årlig lønnsutvikling enn ledere i kapittel 4. 

 

 

7.1.1.1 Kapittel, stillingskoder og benevnelser 

I tabellen under ser du stillingskodene for kommunens ledere i hovedtariffavtalen kapittel 3. 

 

KapittelStillingskodeBenevnelser
3.4.1 A9430 
9445
Kommunedirektør 
Assisterende kommunedirektør
3.4.1 C9440 
9447 
9448
Kommunalsjef 
Økonomisjef 
IT-sjef
3.4.29451 
9951
Enhetsleder 
Rektor

 

 

7.1.1.2. Lederavlønning – kommunedirektørens ledergruppe  

Vurdering av lederlønninger foretas ved tilsetting og en gang i året.  

 

I Kristiansund kommune drøfter kommunedirektøren og berørte tillitsvalgte forholdet mellom 1) å sikre en årlig lønnsutvikling for alle i kapittelet, 2) prioriterte stillinger og 3) lønn iht. kriterier i grunnlaget. 

 

Grunnlaget for vurderingene er ett eller flere av følgende kriterier, se hovedtariffavtalen kapittel 3 punkt 3.4.1: 

  • oppnådde resultater i forhold til virksomhetens mål 
  • utøvelse av leders kapittel 
  • betydelige organisatoriske endringer 
  • behov for å beholde kvalifisert arbeidskraft  

 

Ved behov kan det opptas forhandlinger i tillegg til de årlige forhandlingene. Kommer partene ikke til enighet ved forhandlinger, kan tvisten ikke ankes. Arbeidsgivers siste tilbud skal da vedtas. 

 

Se ellers punkt 3.4.0 Innledende merknad nr. 3 og vedlegg 1 til hovedtariffavtalen. 

 

7.1.1.3 Lederavlønning - enhetsledere 

Lønn til ledere som i sin stilling innehar delegert budsjett-, økonomi- og personalansvar, fastsettes lokalt, se hovedtariffavtalen kapittel 3 punkt 3.4.2. 

 

I Kristiansund kommune tar vi hensyn til følgende forhold ved lønnsfastsettelsen: 

 

  • personalansvar (antall, tverrfaglighet i kompetanse) 
  • økonomiansvar (budsjettramme) 
  • ansattes arbeidstid (turnus vs. dagtid) 
  • fagansvar (tjenestetilbud, tverrfaglighet) 
  • enhetslederne skal som hovedregel ha høyere lønn enn dem de er satt til å lede. Unntak er i de tilfeller underordnede har særskilt avlønning pga. spesiell kompetanse/spisskompetanse, retrettstilling/omplassering eller andre særskilte forhold. 
  • rekruttere og beholde 

 

7.1.1.4 Lokale forhandlinger: 

Ved forhandlinger etter kapittel 3 punkt 3.4.4 kan det avtales at hele eller deler av lønnsreguleringen fordeles av arbeidsgiver.  

Forhandlingene gjennomføres innenfor en økonomisk ramme som tar hensyn til kommuneøkonomien, kommunens totale situasjon, herunder økonomi og krav til effektivitet, samt lønnsutviklingen i KS-området og andre sammenlignbare tariffområder. Det er kommunedirektøren som gir assisterende kommunedirektør rammen det skal forhandles ut ifra.   

 

Kristiansund kommune følger retningslinjer for lokale forhandlinger i hovedtariffavtalen vedlegg 3. 

 

I Kristiansund kommune drøfter assisterende kommunedirektør/forhandlingsutvalget og berørte tillitsvalgte forholdet mellom 1) å sikre en årlig lønnsutvikling for alle i kapittelet, 2) prioriterte stillinger og 3) lønn iht. kriterier i grunnlaget. 

 

Grunnlaget for vurderingene ved lokale forhandlinger er ett eller flere av følgende kriterier, se hovedtariffavtalen kapittel 3 punkt 3.4.4: 

  • endret ansvarsområde 
  • oppnådde resultater i forhold til virksomhetens mål 
  • utøvelse av leders kapittel 
  • betydelige organisatoriske endringer 
  • behov for å beholde kvalifisert arbeidskraft 
  • kompetanse 

 

I Kristiansund kommune drøfter assisterende kommunedirektør/forhandlingsutvalget og berørte tillitsvalgte hvilke kriterier som skal vektlegges ved årets lokale forhandlinger.   

 

7.1.2 Avlønning frikjøpt tillitsvalgt  

Kristiansund kommune følger bestemmelsene gitt i hovedtariffavtalen kapittel 3 punkt 3.5. 

 

7.1.3 Hovedtariffavtalen kapittel 4: de fleste kommunalt ansatte

Lønnsfastsettelsen lokalt skjer gjennom vurdering ved tilsetting og på grunnlag av bestemmelsene i hovedtariffavtalen og denne plan. Undervisningspersonalets lønnsfastsettelse og innplassering i stillingskode følger hovedtariffavtalen vedlegg 2.  

 

 

7.1.3.1 Stillingskoder og benevnelser 

Kristiansund kommune følger Hovedtariffavtalen vedlegg 1. 

 

Ved utlysning av ledig stilling er det viktig å reflektere over nødvendig kompetanse for stillingen, gitt i stillingskode og benevnelse. Leder har budsjettansvar, og må ha dekning for lønnskostnadene.  

 

Vurderer leder å endre stillingen (for eksempel annen stillingskode/benevnelse) eller opprette ny stilling må det søkes om iht. kommunens prosedyre til assisterende kommunedirektør, se delegeringsreglementet.

 

7.1.3.2 Avlønning  

Kristiansund kommune følger hovedtariffavtalen kapittel 4. 

Grunnlag for vurdering ved tilsetting er: 

  • utlysningsteksten inneholder krav til utdanning for gitte stilling. Dette kravet fastsetter stillingsgruppen i garantilønnstabellen, se hovedtariffavtalen kapittel 4 punkt 4.1  
  • lønnsansiennitet fastsettes ved tilsetting, se hovedtariffavtalen kapittel 1 punkt 12  
  • personlige rekrutteringstillegg kan komme i tillegg, se hovedtariffavtalen kapittel 4 punkt 4.2.3 
  • ledere som er tildelt vesentlige arbeidsgiverfunksjoner, skal avlønnes høyere enn dem de er satt til å lede. Unntak for ordningen er i de tilfeller underordnede har særskilt avlønning pga. spesiell kompetanse/spisskompetanse, avlønning i henhold til hovedtariffavtalen sitt vedlegg 2, retrettstilling/omplassering eller andre særskilte forhold. 

 

 

7.1.3.3 Lokale forhandlinger: 

Det føres forhandlinger etter hovedtariffavtalen kapittel 4 punkt 4.2.1 når det som del av det sentrale oppgjøret er avsatt penger til lokal pott. De sentrale parter kan fastsette føringer for de lokale forhandlingene. Virkningsdato og frist for gjennomføringen av forhandlingene fastsettes av de sentrale parter.  

 

Kristiansund kommune følger retningslinjer for lokale forhandlinger i hovedtariffavtalen vedlegg 3. 

I Kristiansund kommune drøfter assisterende kommunedirektør/forhandlingsutvalget og berørte tillitsvalgte forholdet mellom 1) prioritert gruppe og 2) lønn iht. kriteriene. 

Partene er enige om at lønnsutviklingen blir ivaretatt i det sentrale oppgjøret.  

Grunnlaget for vurderinger i lokale forhandlinger: 

  • stillingens kompleksitet  
  • ulike nivå: 
    • nivå 1 (minst kompleks): Arbeidsoppgaver som ikke stiller krav om særskilt utdanning (assistent) 
    • nivå 2: Operative stillinger som krever fagkompetanse (fagarbeider, arbeidsleder/formann) 
    • nivå 3: Analytiske stillinger med oppgaver som krever min. 3-årig u/h-utdanning (bachelor, adjunkt, adjunkt med tilleggsutdanning) 
    • nivå 4 (mest kompleks): Stillinger med fag-, økonomi- og/eller personalansvar. Det kan være stillinger med lederansvar (fagleder, avdelingsledere og inspektører) eller stillinger med krav om spesialutdanning (stillinger med krav om 5-årig u/h-utdanning, lektor, mastergrad eller lektor med tilleggsutdanning). 
  • den ansattes kompetanse, ansvar, innsats og resultatoppnåelse 
  • behov for å beholde arbeidstakere 

 

I Kristiansund kommune drøfter assisterende kommunedirektør/forhandlingsutvalget og berørte tillitsvalgte hvilke kriterier i grunnlaget som skal vektlegges ved årets lokale forhandlinger. 

 

7.1.3.4 Særskilte forhandlinger

Hovedtariffavtalen inneholder flere hjemler for særskilte forhandlinger, se kapittel 4 punkt 4.2.2, punkt 4.2.3 og punkt 4.2.4. 

 

7.1.3.5 Funksjonstillegg 

Arbeidstaker skal i utgangspunktet ha en årslønn som gjenspeiler oppgaver og ansvar. Funksjonstillegg er ikke en del av det ordinære lønnssystemet, med unntak for pedagogisk personale der funksjonstillegg er nedfelt i særavtalen SFS 2213 (KS) punkt 9.1. 

 

7.1.4 hovedtariffavtalen kapittel 5: akademikerne   

Kapittel 5 består av akademikere. Det vil blant annet si leger, advokater, ingeniører, psykologer, jordmødre, tannleger, arkitekter, ledere og rådgivere.  

Lokal enighet i Kristiansund kommune: Ansatte i kapittel 5 skal som hovedregel ikke ha en dårligere årlig lønnsutvikling enn ledere i kapittel 4. 

 

7.1.4.1 Avlønning 

Lønnsfastsetting lokalt skjer gjennom vurdering ved tilsetting og på grunnlag av bestemmelsene i hovedtariffavtalen og denne plan.  

 

Grunnlaget for vurderinger ved lønnsfastsettelse, se hovedtariffavtalen kapittel 5 punkt 5.3: 

  • formal og realkompetanse 
    • utlysningsteksten inneholder krav til kompetanse for gitte stilling 
    • NB: det er kun ingeniør-koden og leder-koden som ikke forutsetter mastergrad/relevant 5-årig h/u-utdanning i kapittel 5  
  • stillingens kompleksitet, ansvar, innsats og resultatoppnåelse 
  • behov for å rekruttere og beholde 

 

7.1.4.2 Lokale forhandlinger

Ved forhandlinger etter kapittel 5 punkt 5.1 kan det avtales både generelle og individuelle tillegg samt avtales at hele eller deler av lønnsreguleringen fordeles av arbeidsgiver. 

Forhandlingene gjennomføres innenfor en økonomisk ramme som tar hensyn til kommuneøkonomien, kommunens totale situasjon, herunder økonomi og krav til effektivitet, samt lønnsutviklingen i KS-området og andre sammenlignbare tariffområder. Det er kommunedirektøren som gir assisterende kommunedirektør rammen det skal forhandles ut ifra.   

Kristiansund kommune følger retningslinjer for lokale forhandlinger i hovedtariffavtalen vedlegg 3. 

I Kristiansund kommune drøfter assisterende kommunedirektør/forhandlingsutvalget og berørte tillitsvalgte forholdet mellom 1) å sikre en årlig lønnsutvikling for alle i kapittelet, 2) prioriterte stillinger og 3) lønn iht. kriterier i grunnlaget. 

 

Grunnlaget for vurderingene ved lokale forhandlinger er ett eller flere av følgende kriterier: 

 

  • hensyn til stillingens kompleksitet  
  • den ansattes kompetanse, ansvar, innsats og resultatoppnåelse 
  • relevant etter-/videreutdanning 
  • behov for å beholde arbeidstakere 

 

I Kristiansund kommune drøfter assisterende kommunedirektør/forhandlingsutvalget og berørte tillitsvalgte hvilke kriterier som skal vektlegges ved årets lokale forhandlinger.  

 

7.1.4.3 Annen lønnsregulering  

Hovedtariffavtalen inneholder hjemmel for annen lønnsregulering, se kapittel 5 punkt 5.2. 

 

7.1.5 Særavtaler 

De sentrale parter har inngått generelle og forbundsvise særavtaler som supplerer hovedtariffavtalen. Særavtaler - KS