Kapittel 3 Kompetanse

Kompetanse

Kort fortalt

Kapittel 3

Kompetanse


Vil du jobbe et sted der kompetanse er viktig? Der riktig kompetanse gir mulighet til utfordrende oppgaver? For oss er våre ansattes kompetanse kommunens gull.

Vi er opptatt av at ansatte får brukt og utviklet kompetansen gjennom jobben sin. Vi er i utvikling. Det gir nye oppgaver, eller krever andre måter å jobbe på. Du som ansatt får faglig påfyll, som igjen gir nye muligheter. Dette gjør vi gjennom digitale kompetanseplaner, kursing og studier i samarbeid med deg og din leder.

< Rekruttere Heltid >

 

Kapittel 3 Kompetanse – læring og utvikling

 

Kristiansund kommune skal være en god arbeidsplass med forutsigbare rammer og et system for videreutvikling og utdanning. Ansatte skal få tid til å fordype seg i faget sitt, i et felles fagmiljø med sine kollegaer. I tillegg trenger vi en god ordning for mobilitet og karrieremuligheter slik at ansatte finner nye utfordringer og blir værende i yrket de har utdannet seg til. 

 

I Kristiansund kommune skal vi:

  • øke ledernes bevissthet og kompetanse knyttet til rekruttering (kompetanseanskaffelse) 
  • bruke kompetansen der den er nyttig (kompetansemobilitet) 
  • tilegne eller videreutvikle medarbeidernes kompetanse (kompetanseutvikling) 
  • være kompetanseselektiv (hvilken kompetanse må vi ha?) og avvikle kompetanse som ikke er nødvendig for kvaliteten i enheten (kompetanseavvikling) 

 

 

3.1 Kompetanseplanlegging

 

Kompetanseplanlegging skal bidra til å klargjøre hvilken kompetanse arbeidsplassen trenger for å levere forsvarlige tjenester. Utviklingstiltak settes inn for å rekruttere, utvikle eller mobilisere kompetanse.  

 

Arbeidsgiver skal gjennomføre årlige drøftingsmøter med berørte tillitsvalgte om rekrutteringssituasjonen og om fremtidig kompetansebehov/ kompetanseutviklingsbehov for ulike stillingsgrupper i tjenesten/enheten, se hovedtariffavtalen kapittel 3 punkt 3.2. 

 

I Kristiansund kommune skal vi:

  • iverksette tiltak for prioriterte grupper (se kapittel 2.1) 
  • benytte den nasjonale kompetansestrategien for skole-, barnehage- og helse- og omsorgssektoren 
  • sørge for at ansatte har nødvendig kompetanse i bruk av IKT 
  • benytte Bufdir sin kompetansesatsing for kommunalt barnevern 
  • prioritere arbeidsgiverrelatert ledelsesutvikling, via OU-midlene - orientering og generelle retningslinjer - KS 
  • gi ansatte, som ber om en lønnsutviklingssamtale, en samtale innen 14 dager. Tema for samtalen er tiltak som kan iverksettes for å oppnå bedre lønnsutvikling. Dersom arbeidstaker ber om det skal det skrives referat fra samtalen, se hovedtariffavtalen kapittel 3 punkt 3.2.2 

 

Arbeidsgiver har ansvar for å kartlegge de ansattes kompetanse og analysere tjenestens-/enhetens kompetansebehov. På denne bakgrunn og etter drøftinger med de tillitsvalgte, skal det utarbeides en plan for gjennomføring av kompetansehevende tiltak, se hovedtariffavtalen kapittel 3 punkt 3.3 

 

KS har utviklet et verktøy som Kristiansund kommune skal bruke i arbeidet med strategisk kompetanseutvikling. Verktøy for strategisk kompetanseplanlegging - KS 

 

3.1.1 Veileder for lokalt arbeid med kompetanseutvikling 

Under hovedtariffoppgjøret i 2020 ble partene enige om å nedsette et partssammensatt utvalg som blant annet skulle utforske, drøfte og vurdere ulike temaer knyttet til kompetanse, læring, utvikling og omstilling. 

 

Med bakgrunn i drøftingene er det nå utarbeidet en felles veileder som de lokale parter kan benytte i arbeidet med læring og kompetanseutvikling i den enkelte kommune/fylkeskommune. Veilederen beskriver blant annet partenes roller, ansvar og forventninger i arbeidet, læringsformer og læringsarenaer, samt synliggjør handlingsrommet i hovedtariffavtalen. 

Veileder-lokalt-arbeid-kompetanseutvikling.pdf (ks.no) 

 

3.1.2 Helse og omsorg 

Kommunene står overfor betydelige utfordringer med å møte brukernes behov for forsvarlige helse- og omsorgstjenester med tilstrekkelig og kompetent personell. 

 

Kompetanseløft 2025 er regjeringens plan for rekruttering, kompetanse og fagutvikling i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. 

 

Kompetanseløft 2025 tar utgangspunkt i følgende fire hovedutfordringer:

  • knapphet på helse- og sosialfaglig personell 
  • mangel på kompetanse og kunnskapsgrunnlag 
  • for lite brukermedvirkning, tverrfaglighet, samarbeid og samhandling 
  • svakheter i ledelsen, planleggingen og organiseringen av tjenestene 

 

Her kan du lese tiltak for helse- og omsorgssektoren: Tiltakene for omsorgstjenester - Helsedirektoratet 

 

3.1.3 Barnehage og skole  

Riktig kompetanse er avgjørende for kvalitet på opplæringen i barnehage og skole.  Her kan du lese om nasjonale støtteordninger for lokal kompetanseutvikling, og hvordan vi kan utvikle planer for etter- og videreutdanning:  Kompetanseutvikling i barnehage, skole og fag- og yrkesopplæring (udir.no) 

 

Kristiansund kommune har sammen med 7 andre kommuner på Nordmøre gått sammen i Oppvekstnettverk Nordmøre, for å utvikle neste praksis i oppvekstsektoren. Gjennom fokus på partssamarbeid og å bringe ulike aktører i og rundt barnehager og skoler sammen, har en gjennom involvering skapt eierskap og mobilisering for videreutvikling. Målet er at barna våre skal utvikle ny, relevant kompetanse for framtida. Arbeidet skjer innenfor rammen av rammeplan for barnehagen og fagfornyelsen i skolen, og andre satstinger som Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis. 

 

3.1.4 Barnevern 

Bufdir har satt i gang flere tiltak som samlet sett skal bidra til å heve kvaliteten og øke kompetansen i kommunalt barnevern. Tiltakene retter seg mot å styrke krav til kompetanse, videreutdanninger og tjenesteutvikling. Her kan du lese mer om satsingen: Kompetansesatsing - kommunalt barnevern | Bufdir 

3.1.5 Teknologi og digitalisering  

Digitalisering gir nye muligheter og skjer på alle områder i samfunns- og arbeidsliv. Det påvirker vår hverdag og griper inn i våre arbeidsprosesser, og bidrar blant annet til at ansatte kan løse sine oppgaver på nye måter. Vi får nye arbeidsformer og helt nye teknologiske tjenester innenfor alt fra avfallshåndtering til velferdsteknologiske løsninger innenfor helse og omsorg. Den unge og nye generasjonen arbeidstakere representerer her en viktig ressurs.  

 

Teknologi og digitalisering er i seg selv en endringsfaktor for kommunen. De ansattes kompetanse i bruk av IKT er avgjørende for utvikling og effektivisering av forvaltning og tjenesteutvikling. 

I Kristiansund kommune skal vi lage en kompetanseplan for bruk av IKT for alle stillinger i kommunen (planen produseres i kompetanseportalen). 

 

Renholder ikledd svart genser viser frem en ipad med et vaskekart på. Renholdsvogn i bakgrunnen. - Klikk for stort bilde Ingunn Strand

 

3.2 Kompetanseledelse  

 

Krav om dokumentasjon av kompetanseutvikling gjør kompetanseledelse til en tidkrevende oppgave. Kompetanseportalen digitaliserer og effektiviserer prosessen. Kompetanseportalen gir oversikt og tilgang til gjennomføring og dokumentasjon av kompetansetiltak, både for ansatte og ledere.  

 

Digitale kompetanseplaner gir oversikt over planlagt, pågående og fullført kompetanseheving på tvers av tjenester og nivåer. Enkle fargekoder gir den ansatte og leder et presist bilde av individuell og samlet progresjon innen skreddersydde kompetansepakker for hver tjeneste/enhet/rolle/stilling. 

 

I Kristiansund kommune skal vi ha oppdaterte kompetanseplaner i kompetanseportalen, for alle tjenester i løpet av 2023. Vi skal:

  • gi opplæring i bruk av verktøyet 
  • lage kompetanseplaner på tjeneste-/enhetsnivå, for stillinger (sykepleier, fagarbeider) og for ulike roller (nytilsatt, leder) 

 

 

3.3 Kompetanseutviklende virkemidler 

 

Kompetanseutviklingstiltak initiert av arbeidsgiver

Videre- eller etterutdanning som blir initiert av arbeidsgiver, og som er i tråd med enhetens kompetanseplan, dekkes av kommunen. Utgifter til reise og opphold dekkes iht. statens reiseregulativ.

Kurs som er på fridager

Arbeidstaker som deltar på videre- eller etterutdanning etter avtale med arbeidsgiver, får lønn for dagen(e) med inntil 7,5 timer per dag. Kompensasjon for reisetid på fritid må avtales på forhånd med nærmeste leder.

Utdanningspermisjon

Rett til utdanningspermisjon er hjemlet i aml. § 12-11 og HTA kap. 1 punkt 14.2.

Plikttjeneste/bindingstid

Bindingstid er hjemlet i HTA kap. 1 punkt 14.3.

I Compilo ligger prosedyre for plikttjeneste-/bindingstid og avtale om plikttjeneste-/bindingstid ved økonomisk støtte ifbm. utdanning.

Relevant videreutdanning gir lønnsmessig uttelling

Arbeidstaker som har fullført relevant videreutdanning etter avtale med arbeidsgiver, og i tråd med arbeidsplassens kompetanseutviklingsplan, har rett til opprykk til relevant ny stillingskode hvis den ansatte oppfyller kravene til høyere plassert stillingsgruppe, jf. HTA kap. 4.0.

Arbeidstaker som har gjennomført avtalt kompetanseheving får lønnsøkning iht. kommunens retningslinjer for etter- og videreutdanning (EVU). Arbeidstakers tillitsvalgte kan også be assisterende kommunedirektør om forhandlinger, jf. særskilte forhandlinger i HTA.

Bruk av arbeidstaker som forelesere

Arbeidstaker har et ansvar for å videreformidle tilegnet kunnskap. Arbeidstaker som tar på seg undervisning, der alt arbeid tilknyttet undervisningen skjer i arbeidstiden, har ikke rett på ekstra godtgjøring. Arbeidstaker kan godtgjøres med et avtalt beløp per undervisningstime for opplæringsaktivitet som blir gjennomført i fritiden. Beløpet skal omfatte forberedelse og undervisning i forhold 1:1.